Ladeeffekt, motorpower og computerkraft - Polestar 3 får mere af det hele i 2026. Nuværende ejere får ny chip eftermonteret gratis.
Polestar 3 får samme opgradering som søsterbilen Volvo EX90: Selve den elektriske arkitektur opgraderes fra 400 til 800 volt, mens bilens hovedcomputer får en ny processor med mere regnekraft.
Sidstnævnte forbedring kommer også nuværende Polestar 3 kunder til gode. De vil få udskiftet processoren under et værkstedsbesøg. Med otte gange større processorkraft skal det forbedre Polestar 3 på en lang række punkter - fra betjening over sikkerhedssystemer til bedre udnyttelse af strømmen fra batteriet. I søsterbilen Volvo EX90 har den nye processor været nødvendig for at rette en lang række softwareproblemer, der ikke i samme omfang har plaget Polestar 3.
25 pct. hurtigere lynladning
Mens processoren nemt kan skiftes, kommer nuværende ejere ikke til at få glæde af overgangen til 800 volt teknologi. Her er der tale om en grundlæggende forandring af bilen, der vil øge max-effekten ved lynladning fra godt 200 kW til hele 350 kW. 10-80 procent opladning klares fremover på 22 minutter mod 30 minutter i dag.
800 volt øger også effektiviteten med seks procent. Det bør øge rækkevidden tilsvarende, men Polestar er endnu ikke klar med nye WLTP-tal for forbrug og rækkevidde.
Det er dog et begrænset antal Polestar 3-ejere, der går glip af 800-volt-opgraderingen: I årets første otte måneder er der blot indregistreret 68 Polestar 3 herhjemme.
Tre varianter og nye batterier
Med opgraderingen af 2026-modellerne ændrer det svensk-kinesiske elbilmærke også modelbetegnelser og udstyrspakker.
Fremover er der tre varianter: Rear motor, Dual motor og Performance.
Basisudgaven Rear motor får et batteri på 92 kWh, mens de to firehjulstrukne udgaver kører med et 106 kWh-batteri.
Visuelt adskiller de tre modeller sig bl.a. på sikkerhedsselerne, der er henholdsvis sorte, med en guldstribe og helt gyldne.
Kraftigere motorer
Alle tre udgaver får en nyudviklet permanent magnet-synkron bagmotor med højere ydelse end de nuværende 220 kW.
Sammen med en asynkron motor forrest giver den nye konfiguration op til 500 kW (680 hk) samlet effekt i Performance-varianten.
Frontmotoren er nu udstyret med automatisk frakoblingsfunktion, når den ikke er nødvendig, hvilket forbedrer effektivitet og rækkevidde. Den nye bagmotor betyder også, at Polestar nu prioriterer trækket på baghjulene højere. Sammen med opdaterede stabilisatorer og softwareforfining af styretøjet, skal det give alle varianter en mere direkte og levende køreoplevelse.
Den opgraderede Polestar 3 med 800 volt kan bestilles senere og leveres i 2026. Indtil da er der kampagnepriser på den nuværende Polestar 3.