Suzuki er klar med priser på mærkets første elbil e Vitara, der også kommer til Danmark som Toyota Urban Cruiser. Ladetiden bliver lang.
Den japanske elbil-duo Suzuki e Vitara og Toyota Urban Cruiser er blandt årets mest ventede bilnyheder. Modellen er Suzukis første elbil, og Suzuki fremstiller den billigt i Indien sammen med den teknisk identiske søsterbil Toyota Urban Cruiser.
Med en længde på 4,3 meter, kækt SUV-design og priser fra 230.000 vil den tiltale danske Suzuki- og Toyota-kunder, som der er mange af.
Lange garantier
De kan se frem til et par elbiler, der umiddelbart byder på god plads, godt med standardudstyr og tilstrækkeligt med rækkevidde til de flestes behov. Tryghed er der også tænkt på. Begge elbiler har nogle af markedets bedste nybilgarantier: Seks år/150.000 km hos Suzuki og hele 10 år/185.000 km hos Toyota, hvis man får bilen serviceret på autoriseret værksted.
Ikke overraskende bliver Suzuki e Vitara en smule billigere end søsterbilen Toyota Urban Cruiser. Sådan er det interne hierarki - Toyota er verdens største bilproducent og ejer en mindre del af Suzuki.
Hvor Suzuki tager 230.000 kr. for basisudgaven med 49 kWh og 344 km rækkevidde, koster indgangsmodellen hos Toyota 235.000 kr.
Masser af standardudstyr
Udstyret er omtrent det samme - og det er overraskende omfattende og helt uden ‘basis’-præg. I begge udgaver er detaljer som varmepumpe, fuld sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, blind-vinkel advarsel og skiltegenkendelse, navigation, klimaanlæg, nøglefri betjening, bakkamera, trådløs mobiltilslutning og 18-tommer alufælge standard. Selv det praktiske bagsæde, der kan længdejusteres op til 16 cm, er en del af standardpakken.

Vil man have længere rækkevidde fås e Vitara og Urban Cruiser med et større batteri på 61 kWh, der øger rækkevidden til 426 km. Samtidig stiger motorydelsen fra 106 kW (144 hk) til 128 kW (174 hk). Det bringer priserne for e Vitara og Urban Cruiser op på henholdsvis 247.000 og 250.000 kr.
Vil man have mere udstyr som kunstlæder, eljusterbart førersæde, adaptive matrix forlygter, glastag foran, trådløs mobilopladning, 360 graders kamera og 19-tommer alufælge koster det 20.000 kr. ekstra hos både Suzuki og Toyota - altså henholdsvis 267.000 og 270.000 kr.
10.000 kr. for firehjulstræk
Både e Vitara og Urban Cruiser fås også med to elmotorer med tilsammen 135 kW (184 hk) og firehjulstræk for blot 10.000 kr. ekstra. Det er billigt, men reducerer samtidig rækkevidden til 395 km. For de fleste bilister vil det være en bedre løsning at spare pengene og få 31 km længere rækkevidde.
Langsom lynladning
Især hvis man ofte kører langt. Med offentliggørelsen af de danske priser slipper Suzuki og Toyota samtidig de fulde tekniske specifikationer. Og de rummer en overraskende nyhed: Uanset variant bliver e Vitara og Urban Cruiser blandt markedets langsomste ved lynladeren.
Max ladeeffekt med det lille batteri er 53 kW og 67 kW med det store batteri. For begge resulterer det i en lynladetid fra 10 til 80 procent på 45 minutter. Og det er vel at mærke under optimale forhold, hvor både batteri og udetemperatur er på 25 grader. I vinterhalvåret skal du med andre ord forventer endnu længere lynladetid.
Få er lige så langsomme
Kun ganske få elbiler som Citroën ë-C3, BYD Atto 2 og Honda e.Ny1 kræver - i hvert fald på papiret - lige så meget tålmodighed ved lynladeren som Suzuki e Vitara og Toyota Urban Cruiser. Om det bliver en dealbreaker for mange danskere ved vi, når der for alvor kommer gang i salget af den japanske duo sidst på året.