Sikkerhedssele i Volvo EX60 kåret som en af årets bedste opfindelser

Volvo multi-adaptiv sikkerhedssele
Foto: Volvo Cars

Den nye Volvo EX60 er udstyret med en ekstraordinær videreudvikling af sikkerhedsselen. Time Magazine hædrer opfindelsen.

En helt ny sikkerhedssele, som får premiere i den kommende Volvo EX60, er endnu bedre til at redde liv end de nuværende sikkerhedsseler. Den multiadaptive sikkerhedssele, som den hedder, tilpasser sig både trafikforhold og den person, der bruger den.

Videreudviklingen er så epokegørende, at amerikanske Time Magazine har udnævnt den til en af 2025’s bedste opfindelser.

Selen er designet til tilpasse sig trafiksituationen og personen, der sidder i sædet, ved hjælp af realtidsdata fra bilens sensorer.

Moderne sikkerhedsseler bruger trinvise belastningsbegrænsere til at kontrollere, hvor meget kraft sikkerhedsselen udøver på menneskekroppen under en kollision.

Lynhurtige analyser

Volvo multi-adaptiv sikkerhedssele
Den nye sikkerhedssele justerer sin effekt ud fra personens højde, vægt, kropsform, siddestilling og ud fra selve ulykken. Foto: Volvo Cars

Den nye, multiadaptive sikkerhedssele øger antallet af de trin, hvilket gør det muligt at skræddersy ydeevnen til den enkelte situation og person. Den bruger realtidsdata fra både ind- og udvendige sensorer til at optimere beskyttelsen. 

På et splitsekund analyserer bilens system de unikke karakteristika ved et sammenstød. Retning, hastighed og passagerens kropsholdning vurderes, og baseret på de data vælger systemet den sikreste indstilling af selen.

Med 11 forskellige belastningsprofiler, hvor der normalt er tre, kan selen justere sin effekt ud fra højde, vægt, kropsform, siddestilling og selve ulykken. 

For eksempel vil en større person modtage en større selemodstand for at reducere risikoen for hovedskader i et alvorligt sammenstød, mens en mindre person i et mildere sammenstød vil modtage en mindre selemodstand for at minimere risikoen for brud på ribbenene.

50 års forskning

I 1959 blev trepunktsselen opfundet af netop Volvo. Bag den formentlig mest livreddende sikkerhedsfunktion i biler stod ingeniøren Nils Bohlin. Det vurderes, at trepunktsselen har reddet over en million liv og mindsket graden af skader i flere millioner tilfælde.

Volvo har indtil videre kun frigivet få detalje-billeder af den nye EX60.

Den nye multiadaptive sele er blevet testet og udviklet i Volvo Cars Safety Centres crashtest-laboratorium i Göteborg. I centeret genskaber ingeniørerne virkelige trafikulykker og udfører virkelighedsnære test.

Over 50 års forskning i trafiksikkerhed og med en hele tiden opdateret database over flere end 80.000 mennesker, der har været involveret i trafikulykker i Volvoer, har ingeniørerne opbygget en ret enestående viden om virkelighedens trafiksikkerhed. De data og forskningen danner grundlag for Volvos opfindelser. Og altså også for den nu hædrede multiadaptive sikkerhedssele.

Den fuldelektriske Volvo EX60 præsenteres i Stockholm den 21. januar 2026. Læs det, vi indtil videre ved om bilen, ved at klikke på linket her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here