Toyota: Solid state-batterier kan holde 40 år

Solid state-batterier kan holde så længe med minimalt effekt-tab, at de kan genbruges flere gange i nye biler, hævder Toyota.

Der er mange grunde til, at solid state-batterier - på dansk faststof-batterier - omtales som en revolution og ‘den hellige gral’ for elbiler. Teknologien vil på samme tid fordoble elbilers rækkevidde, reducere vægten, minimere risikoen for brand og tilmed være i stand til at lynlade ekstremt hurtigt.

Nu lægger Toyota endnu en kvalitet til den hypede batteriteknologi, der forventes at få sit gennembrud i elbiler inden eller omkring 2030: Solid state-batterier vil være særdeles sejlivede. Den japanske bilgigant, der er verdens største bilproducent, hævder at deres kommende solid state-batterier vil holde op til 40 år.

Ny måde at bruge batterier på

Hvis estimatet holder, vil fremtidens batterier altså holde op til tre gange længere end den gennemsnitlige levealder for biler, der typisk ligger på 12-15 år.

“For de litium-batterier, som vi fremstiller nu, er vores mål - med et typisk forbrug - 10 år med 90 procent slutkapacitet. Dette (solid state-batteri, red.) er måske 40 år med 90 procent kapacitet - det er potentialet, som vi går efter,” siger Keiji Kaita, chef for Toyota’s center for CO2-neutral udvikling til australske Car Expert.

En mangedobling af levetiden kan medføre radikale forandringer i den måde, som man bruger batterier på i fremtidens elbiler.

“Som udgangspunkt er solid state-batterier meget dyrere - men prisen vil gradvist nærme sig andre batteriers - og vi vil udnytte teknologiens super-langlivede fordele,” forklarer Keiji Kaita.

Brugte batterier i nye biler

Den åbenlyse fordel er, at jo længere batteriet kan udnyttes, desto billigere bliver det over tid. Det kan for eksempel ske ved at genbruge sejlivede solid state-batterier i nye biler, når den oprindelige bil skrottes. På den måde kan det samme batteri benyttes i to eller tre biler, inden det er slidt ned og skal nedbrydes og genopbygges. Det vil give store fordele - både for miljøet og økonomien.

Toyota er ikke de eneste, der har store forventninger til levetiden for solid state-batterier. Den koreanske batterigigant Samsung udvikler faststof-batterier, der skal holde mindst 20 år, og Harvard Universitetet hævder, at de har udviklet en teknologi, der kan klare 6.000 ladecyklusser. Det er seks gange mere end de forventede 1.000 opladninger med eksisterende batteriteknologi.

Klar i 2027

Toyota forventer, at benytte solid state-batterier i enkelte bilmodeller i slutningen af 2027 eller 2028. Første bil, der får æren, kan blive en kommende, elektrisk supersportsvogn fra Lexus (foto).

Holder tidsplanen, bliver Toyota blandt de første, der kan tilbyde ‘super-batteriet’, der er udset til at revolutionere elbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here