Niende generation af pickuppen Toyota Hilux kommer både som diesel-, brint- og elbil. Rækkevidden på el er dog beskeden.
En af bilhistoriens mest hårdføre og legendariske modeller skifter nu også til el. Det er niende generation af pickuppen Toyota Hilux, der for første gang kommer som elbil. Og såmænd også på diesel eller brint, hvis det skal være. Brint-udgaven kommer først i 2028 og bliver næppe aktuel i Danmark, hvor den sidste brintstation blev nedlagt i 2023.
Dermed følger Hilux Toyotas strategi og at tilbyde forskellige teknologier på vejen mod at reducere CO2-udslippet fra biler.
Næstmest solgte Toyota
Hilux er Toyotas næstmest solgte model med mere end 27 millioner fremstillet lanceringen for 57 år siden. Undervejs har pickuppen opbygget et ry for at være noget nær uopslidelig. Britiske Topgear er berygtet for mere at have tortureret end testet bilen ved bl.a. at drukne den i vand, udsætte den for ild og til sidst smide den ud fra toppen af et højhus. Alligevel blev motoren ved med at starte og bilen ved med at køre. Hilux’ optræden i Topgear cementerede dens ry for at være bilen, der nægter at give op.
Af samme grund har den en høj stjerne og loyal fanskare i nogle af de mest barske egne af verden.
To elmotorer og firehjulstræk
Men tiderne skifter som bekendt, og Hilux må følge med. Tiden dikterer el, og Toyota har anstrengt sig for at gøre Hilux elektrisk uden at gå på kompromis med modellens kerneværdier.
Derfor er batteriet gemt væk i bilens stive chassisramme, hvor det både giver et lavt tyngdepunkt og er godt beskyttet under terrænkørsel. Faktisk er det lykkes Toyota at bevare vadedybden på hele 70 cm.

Med to elmotorer - en på hver aksel - er der også effektivt firehjulstræk og tilstrækkeligt med kræfter: 205 Nm på forreste aksel og 269 Nm på bageste aksel. Tilsammen råder Hilux over 149 kW (190 hk) og må trække op til 1.600 kg på krogen - noget mindre end de 3.500 kg i fossiludgaven.
Lasteevnen er også reduceret til 715 kg til trods for, at Hilux nøjes med et batteri på 59 kWh for at holde vægten nede - og dermed nyttelasten så høj som mulig.
Kort rækkevidde
Udfordringen er, at det beskedne batteri i sagens natur giver den elektriske Hilux en tilsvarende beskeden rækkevidde på 240 km.
Til gengæld lader Hilux relativt hurtigt med en max-effekt på 150 kW.
Har man brug for mere rækkevidde og større trækkraft, må man ty til udgaven med den kendte 2,8 liters dieselmotor med fire cylindre.
Det er ikke kun teknologisk, at Hilux bliver fornyet. Designet har også fået en større overhaling og er udviklet med udgangspunkt i temaet "hårdfør og agil".
Fortil har den nye Hilux fået smallere LED-lygter, der bindes sammen af et stort Toyota-navneskilt i klassisk stil. På den fuldt elektriske udgave, hvor der ikke er behov for et stort luftindtag på fronten til en forbrændingsmotor, adskiller kølergrillen sig fra de øvrige udgaver, ligesom den elektriske udgave også som standard er udstyret med alufælge. Nye funktioner til alle versioner inkluderer et nyt bagdæktrin for nem adgang og et nydesignet sidetrin.
Flere elektriske pickupper
De senere år har de fleste kunder efterspurgt Hilux med dobbeltkabine også kaldet Hilux Double Cab. Fremover bliver dobbeltkabine den eneste udgave, der skal sælges på vores breddegrader.

Kabinen holder fast i solide fysiske knapper og greb - også i den elektriske udgave. Dog bliver en central infoskærm standard, og der er naturligvis også trådløs Apple CarPlay og Android Auto og mulighed for trådløs opladning.
For første gang får Hilux også elektrisk servostyring, der giver mere direkte styreegenskaber, gør bilen lettere at manøvrere og reducerer stød og ryk i rattet, når man kører i ujævnt terræn.
Den nye Hilux kommer til Europa i december og også til Danmark. Her er der ved at danne sig en lille eksklusiv klub af elektriske pickupper med dobbeltkabine, fire døre og bagsæde. Udover den nye Hilux, fås de elektriske pickupper KGM Musso og Maxus eTerron 9 allerede.






