Sådan fungerer Porsches trådløse elbil-opladning

trådløs opladning

Den nye Porsche Cayenne bliver den første elbil, der kan oplades trådløst derhjemme. Vi forklarer, hvordan den kabelfri opladning fungerer.

Når Porsche endelig fjerner kamuflage-folien og viser den nye, elektriske Cayenne den 19. november, bliver det med masser af spændende teknologi som 800 volt-arkitektur, firehjulstræk og masser af kræfter.

Den slags har vi dog set før, men på ét punkt kommer Porsche med en ægte verdens-nyhed: Mulighed for trådløs opladning af batteriet. Sætter du kryds i listen over ekstraudstyr ud for ‘Wireless Charging’, er det farvel til ladekabler, ladeboks og hele processen med at forbinde bil og kabel, når du lader derhjemme.

“Porsche er lige nu den eneste bilproducent i verden, som vil kunne tilbyde trådløs opladning med et innovativt og gennemtestet 11-kilowatts-system,” lyder det fra Christian Holler, Head of Charging Systems hos Porsche.

Kontaktløs overførsel af energi er allerede en naturlig del af hverdagen for de fleste – teknologien bruges for eksempel til opvarmning i induktionskomfurer og til opladning af smartphones, elektriske tandbørster og meget andet. Men at kunne lade elbilens batteri op kontaktløst og uden brug af kabler? Dét er nyt - eller next level som Porsche selv udtrykker det.

Blot to dele

Det lyder nemt, men bag det brugervenlige opladningssystem gemmer sig avanceret teknologi. 

Porsches trådløse opladning består dog af blot to dele: En gulvplade til garagen, indkørslen eller den private parkeringsplads samt en modtagerenhed, der er placeret under bilen bag forakslen.

Installationen er ret enkel: Gulvpladen placeres, så den befinder sig under bilens modtagerenhed, når bilen er parkeret. Pladen måler seks centimeter i højden, 78 centimeter i bredden og 117 centimeter i længden og indeholder alt, hvad der er nødvendigt.

“Tidligere løsninger krævede yderligere komponenter såsom en ladeboks. Men med vores system er alle komponenter samlet i selve gulvpladen, som derfor blot skal tilsluttes elnettet for at blive taget i brug,” forklarer Christian Holler.

Parring med adgangskode

Inden den første opladning skal gulvpladen og modtagerenheden lære hinanden at kende. Akkurat ligesom din smartphone skal parres med din Porsche for at skabe forbindelse, skal de to opladningsenheder forbindes. Samtidig laves der en adgangskode for at sikre mod misbrug og tyveri af strøm.

På bilens infotainmentskærm kan du se, om du parkerer præcist over pladen, der leverer trådløs opladning.

Selve forbindelsen sker via et wifi-modul, der er integreret i gulvpladen, og som bilen automatisk opretter kontakt til, når den nærmer sig.

Til selve opladningen får personen bag rattet bogstaveligt talt grønt lys i form af en visuel hilsen. Føreren ser bilen på skærmen i fugleperspektiv, og her markerer et grønt punkt modtagerens placering ved forakslen, mens en grøn cirkel angiver gulvpladen. Næste skridt er ret intuitivt: Når det grønne punkt er inden for cirklen, er bilen klar til at blive opladt.

100 år gammel teknik

Grundprincippet bag trådløs opladning er ret enkelt og har såmænd været kendt i mere end 100 år: To spoler af kobbertråd placeres overfor hinanden, og når der sendes strøm gennem den ene spole, opstår et magnetfelt, som inducerer en spænding i den anden spole.

Mens eksisterende induktive opladningssystemer – som dem, der bruges til smartphones, hvor du placerer din telefon på en plade eller et stykke overflade i for eksempel din bil – fungerer med lav effekt, stod Porsches ingeniører over for en udfordring med den nye teknologi: Man kunne ikke blot skalere teknologien op og forvente, at opladningen til elbiler blev både effektiv, sikker og økonomisk. Derfor valgte man en løsning med så få trin som muligt.

Fra veksel- til jævnstrøm - og retur igen

Og nu bliver det lidt mere teknisk: Vekselstrømmen fra elnettet omdannes først til jævnstrøm i gulvpladen. Det skyldes, at systemet ikke arbejder med den normale netfrekvens, som er 50 hertz i Europa, men med en vekselspænding på hele 85 kilohertz – altså 85.000 hertz. Dette kræver et mellemtrin med jævnstrøm, som derefter omdannes til vekselstrøm med en frekvens på 85 kilohertz og et elektrisk kredsløb på 2.000 volt.

“Denne metode sikrer, at der overføres tilstrækkelig energi, selv hvis sender- og modtagerspolerne ikke er helt præcist justeret i forhold til hinanden. Softwaren overvåger forskydningen og justerer løbende opladningsparametrene. En forskydning på op til 10 centimeter mellem gulvpladen og modtagerenheden i bilen er ikke et problem. Vi har bevidst tilladt en vis tolerance her for at gøre det nemt at parkere og aktivere opladningen,” forklarer udviklingsingeniør hos Porsche, Dominik Scherer.

Smart og sikkert

Når føreren aktiverer parkeringsbremsen, begynder opladningen. Systemet kan overføre op til 11 kilowatt trådløst. Trods afstanden på mellem 12 og 18 centimeter fra gulvpladen til modtagerenheden under bilen overføres strømmen med en effektivitet på 90 procent. Modtagerenheden er skjult og beskyttet bag bilens undervognsbeklædning.

Både opladningstid og effekt svarer til en traditionel ladeboks med kabel og stik, men takket være det trådløse system slipper du altså for at tilslutte kablet.

Der er taget flere forholdsregler for at forhindre skader som følge af den høje strømstyrke. 

Modtagerenheden er for eksempel indstøbt i en afskærmningsplade, som forhindrer magnetfeltet i at bevæge sig opad og dermed beskytter bilens komponenter. Et indbygget system i gulvpladen registrerer fremmede metalgenstande som nøgler, mens et bevægelsessensorsystem beskytter kæledyr eller personer, der måtte række ind under bilen. 

Begge systemer advarer føreren, hvis de registrerer bevægelse, eller standser opladningen øjeblikkeligt.

52.000 kroner

Porsche arbejder allerede på at gøre trådløs opladning endnu nemmere. 

Det skal ske ved at kombinere den med automatisk parkering: Føreren skal blot parkere bilen foran garagen og forlade den. Herefter trykker man på en knap, så klarer bilen resten selv: Både parkering og opladning.

Porsche kan levere trådløs opladning som ekstraudstyr til den elektriske Cayenne fra sommeren 2026. Merprisen ventes at blive omkring 52.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here