Konkurstruet leverandør sagsøger Volvo og indstiller levering af lidar-radar, efter at Volvo har droppet radaren som standardudstyr.
I sidste uge fandt Volvo endelig en løsning på mærkets mange problemer med den lidar-radar, der skulle være med til at gøre Volvos topmodeller EX90 og ES90 til nogle af verdens sikreste biler. Volvo har simpelthen fjernet radaren, der sidder som et taxa-skilt på taget, og i stedet gjort den til ekstraudstyr.
Sagsøger Volvo for kontraktbrud
Dén beslutning faldt ikke i god jord hos leverandøren, Luminar. Det amerikanske tech-firma har nu sagsøgt Volvo for kontraktbrud og stoppet leveringer af lidar-radaren. Det skriver flere medier som Ny Teknik, Finwire og MarketScreener.
Stoppet for leverancer er næppe Volvos største hovedpine. Selv om EX90 blev næsten to år forsinket, har lidar-radaren aldrig fungeret.
Lidar-radaren skaber et tredimensionalt billede af omgivelserne, som skal bruges til at forbedre den aktive sikkerhed. Men radaren er fortsat kun i stand til at indsamle informationer - ikke til at omsætte dem til aktiv sikkerhed.
Ødelægger smartphones
Tilmed har det vist sig, at den kraftige radar, der benytter laserstråler, kan ødelægge smartphones, der kommer for tæt på radaren.
Volvo begrunder da også deres beslutning med forsinkelser og tekniske problemer med Luminars radar-teknologi.
Tæt på konkurs
Tvisten med Volvo ser ud til at være mest alvorlig for Luminar. Efter problemer med at betale af på lån, afskedigelser og undersøgelser fra de amerikanske myndigheder, er Luminar angiveligt tæt på konkurs.






