Deres egen regering advarer imod det, men tyske bilmærker øger deres investeringer i Kina. Gevinsten er for tillokkende på den korte bane.
Alle røde lamper blinker. Den tyske regering advarer mod det. Risikoen for alvorlige problemer er tårnhøj og stigende.
Alligevel fortsætter tysk bilindustri med at investere i Kina. På trods af advarsler, faldende salg i Kina og en historie, der nærmest bøjer det i neon, at det ender galt.
Forklaringen er den mest simple og menneskelige af alle. På den korte bane - lige nu - er der simpelthen så mange penge at tjene på verdens største bilmarked, at BMW, Mercedes og VW bare ikke kan lade være. Guldet glimter i Kina og blænder tysk bilindustri for langsigtet fornuft.
Øger investeringer 69 pct.
Det er erhvervsmediet Bloomberg, der har iført sig svejsebriller og taget et grundigt kig på tysk bilindustris forhold til Kina. Og det er skræmmende læsning, for forholdet minder om det, som tyskerne havde til Rusland, da de gjorde sig afhængig af Putins gas: Isoleret set, lige nu og her, ånder alt jo fred og ingen fare i Kina. Så hvorfor ikke tage gevinsten, lyder rationalet i tysk bilindustri?
Som tænkt, så gjort.
Tysk bilindustri står for to tredjedele af alle tyske investeringer i Kina. Og investeringerne stiger. Mellem 2023 og 2024 steg investeringerne med 69 procent til mere end 30 milliarder kroner, viser de nyeste tal.
Kæmpe ulighed i handlen
I dag er Kina det vigtigste marked for tysk bilindustri. BMW har forpligtet sig til at investere 28 milliarder kroner i en kinesisk batterifabrik. VW har købt sig ind i bl.a. Xpeng og vil lade kineserne udvikle både software og hardware, mens Mercedes udvikler biler udelukkende til det kinesiske marked og har flyttet sit årlige strategi-møde til Beijing.

Mens tysk bilindustri således gør sig stadig mere afhængig af Kina, vender de kinesiske forbrugere sig væk fra tyske biler. De køber kinesisk fremstillede konkurrenter i stedet. I dag er den kinesiske eksport til Tyskland mere end dobbelt så stor end eksporten den modsatte vej.
Låst situation
Det er her, de røde lamper blinker. Og den tyske regering advarer sin egen bilindustri.
Ifølge Bloomberg foregår der lige nu et ‘blame game’ mellem politikerne og tysk erhvervsliv. Politikerne vil have tyske firmaer - ikke mindst bilproducenterne - til at gøre sig mere uafhængige af Kina. Industrien vil have, at politikerne betaler for de højere omkostninger, som det vil medføre.
Situationen er låst. Flere politikere erkender anonymt til Bloomberg, at de har svært ved at træffe beslutninger. Især fordi det på den korte bane kan koste dyrt at trække sig fra Kina: Tyske biler bliver dyrere, salget vil falde, medarbejdere vil blive afskediget.
Problemet er, at det samme er tilfældet, hvis tysk industri ikke gør sig mere uafhængig af Kina.
Historien skræmmer
Historien viser, at Kina inviterer vestlige firmaer til at investere og dele know-how. Derefter overflytter de viden til deres egen industri og giver den massiv statsstøtte, så den udkonkurrerer resten af verden.
Det er præcis det, der er ved at ske inden for elbiler. Alligevel kan hverken den tyske regering eller bilindustri tage sig sammen til at gøre noget ved udfordringen - for eksempel ved at oparbejde egne forsyningskæder af alt fra sjældne metaller til ekstrem effektiv og billig produktion.
VDA, sammenslutningen af tyske bilproducenter og -leverandører, ved godt, at den er gal. Og efterlyser politisk handling.
“Bilindustrien implementerer løbende den nødvendige risiko-minimering - men den skal også gøres politisk mulig og ikke bare være et forlangende,” siger en VDA-talsmand til Bloomberg.
“Utroligt naivt”
Kritikerne af den manglende handling står i kø.
“Risiko-minimering handler ikke bare om økonomi. Det modsatte er en verden, hvor Kina kan diktere Europas udenrigs- og finanspolitik,” fastslår Agatha Kratz, partner i konsulenthuset Rhodium Group.
Jörg Jetter, direktør for 4Jet, der laver laserudstyr, ryster også på hovedet. For flere år siden besluttede 4Jet at gøre sig uafhængig af Kina. Det er blandt andet sket ved at handle med Indien, så 4Jet nu kan klare sig, selv om handlen med Kina lukker helt ned-
“Jeg finder politik utroligt naivt. Det er jo helt åbenlyst, hvad der foregår,” siger Jetter med henvisning til Kinas “Made in China 2025”, der har gjort Kina førende inden for 10 store industrier som bl.a. elbiler.
Skærper tonen
Måske er tyskerne ved at vågne op til dåd.
Den foregående “trafiklys-regering” lovede at mindske afhængigheden af Kina i 2023. Siden skete der bare ikke så meget.
Siden Friedrich Merz blev Tysklands nye kansler i maj, er der dog kommet mere handling bag de samme ord. Merz har nedsat et nationalt sikkerhedsråd, der bl.a. skal udarbejde konkrete planer for, hvordan Tyskland kan skaffe råmaterialer som sjældne metaller fra andre lande end Kina.
Merz har også skærpet tonen overfor tyske virksomheder, der ikke gør sig mindre afhængige af Kina:
“Når jeg møder dem, siger jeg altid til dem: Det er jeres risiko. Hvis noget går galt, skal I ikke komme til os.”
Så sent som i torsdags sagde Merz, at kinesiske myndigheder har magten til at lukke ned for forsyninger eller ligefrem udelukke tyske virksomheder fra Kina.
“Det kan ske meget hurtigt,” konkluderede den tyske kansler.







Det er ikke naivt - det er uansvarligt