Kun 0,3 procent af elbiler fremstillet siden 2022 får udskiftet batteriet, viser undersøgelse. Elbiler er blevet meget bedre til at passe på batterierne.
Frygt for at skulle udskifte det hundedyre batteri i en elbil er blandt de bekymringer, der afholder flest bilkøbere fra at skifte til elbiler. Og man forstår godt skeptikerne. For de fleste ved jo fra deres smartphone og bærbare computer, at batterier ofte kun holder få år og er meget dyre at udskifte. Ja, det kan være billigere at købe ny telefon eller laptop.
Så tør man købe en elbil, hvor det kan koste 100.000 kroner eller mere, hvis batteriet skal skiftes?
I en helt anden liga
Det er - bogstaveligt talt - 100.000 kroners spørgsmålet.
Men batterier i elbiler kan ikke sammenlignes med batterierne i forbrugerelektronik. De er i en helt anden liga, forklarer eksperterne hos Recurrent - et amerikansk firma, der overvåger batterierne i titusindvis af elbiler.
I en ny analyse sætter Recurrent tal på, hvor mange elbiler, der i dag har brug for at udskifte batteriet - og hvordan udviklingen hele tiden går i den rigtige retning. Lang historie kort: Risikoen for at skulle punge ud til et kostbart batteriskifte som elbilejer er nærmest ikke-eksisterende.
“Det er meget sjældent, at du får brug for at skifte batteriet. Når først elbiler er kommet ud at køre og fungerer, som de skal, er det ikke rigtigt en bekymring,” siger Liz Najman, analysechef hos Recurrent, til mediet Electrek.
Jo ældre, desto flere udskiftninger
På tværs af flere tusinde elbiler, som Recurrent har data på, har lidt under fire procent fået skiftet batteriet som følge af fejl, slid eller fysiske skader i forbindelse med uheld.
Ikke overraskende stiger antallet af udskiftninger med elbilernes alder. Jo ældre, desto flere batteri-udskiftninger.
For eksempel topper den ældste elbil, Nissan Leaf årgang 2022 til 2016, med 8,5 procent udskiftninger.
Leaf fortæller også en spændende historie om, hvordan batterier har udviklet sig siden dengang. For eksempel havde batteriet i den første årgang Leaf ikke aktiv afkøling, hvilket har vist sig at øge sliddet betydeligt.
Store forbedringer fra 2017
Netop temperaturkontrol og strømstyring er noget, bilproducenterne er blevet meget dygtigere til, og det ses tydeligt i Recurrents data.
Elbiler fra årgang 2017 til 2021, som Recurrent kalder “2. generation”, klarer sig langt bedre.

“Når du begynder at komme ind i 2. generations-elbiler som de første Tesla Model 3, er teknologien virkelig forbedret. Og det ser du i udskiftningsraten for batterier,” siger Liz Majman og henviser til Recurrents data. De viser, at blot to procent af elbiler fra årgang 2017 til 2021 har fået udskiftet batteriet.
Da stort set alle elbiler har otte år/160.000 km garanti på batteriet, vil udskiftningen som regel være sket uden udgifter for ejeren.
Ekstremt få fejl i dag
For de nyeste elbiler fra 2022 og frem, som Recurrent betegner som 3. generation, er fejlprocenten endnu lavere. Blot 0,3 procent af disse elbiler har fået skiftet batteriet.
Ifølge Recurrent har batterier taget et stort spring fra 2. generation i 2017. Herfra er det stort aldrig slid som følge af mange opladninger og kilometer, der kræver, at batteriet udskiftes, men fabrikationsfejl.
Moderne batterier er med andre ord blevet mere solide. Som flere undersøgelser viser, vil batterier i dag holde længere end resten af bilen. Toyota hævder lige frem, at deres kommende solid state-batteri vil holde i 40 år.
“Jeg synes bilproducenter virkeligt har regnet ud, hvordan man holder litium-ion batterier i sikker og god stand,” siger Liz Najman til Electrek.
Vil holde 15 år
Recurrent vurderer, at moderne elbiler ikke vil have batterifejl i de første 15 år af bilens levetid. Så gode er batterier blevet, fordi producenterne er blevet meget dygtigere til at kontrollere både temperatur og strøm.
Samtidig bliver batterier hele tiden billigere. På langt sigt vil det koste mindre at skifte batteri i en elbil end motor i en fossilbil. Men yderst sjældent nødvendigt.






