Tesla Model Y får tæv i de tyske synshaller. Blandt to-tre år gamle biler er Model Y den med flest fejl. Model 3 klarer sig også skidt.
Endnu en gang er Tesla langt fra at imponere, når de bliver synet. En ny og meget omfattende analyse placerer Model Y (foto øverst) som den blandt de to-tre år gamle biler, der oftest ikke bliver godkendt. Heller ikke Model 3 imponerer. Hvilket Model 3 bestemt heller ikke gjorde i den tilsvarende analyse for et år siden.
9,8 millioner biler har i perioden 1. juli 2024-30. juni 2025 været gennem tyske TÜV’s synshaller, og den nu afsluttede behandling af de mange data dokumenterer de to Teslaers dårlige præstationer.
Når det kommer til Model 3 med to-tre år på bagen, er det 13,1 procent, der dumper. Dermed er den nummer tre i statistikken – regnet fra bunden. Fire-fem år gamle Model 3’ere ligger nummer to fra bunden. Lidt fremgang er der dog for Model 3, da den i TÜV-rapporten fra efteråret 2024 var dårligst blandt både to-tre år gamle og fire-fem år gamle biler.

Tesla Model Y indgik ikke i TÜV-rapporten for et år siden, da bilerne for at komme med i statistikken skal have været på markedet i fire hele kalenderår.
TÜV-rapporten har for første gang en særskilt statistik for elbiler, og den viser, at Mini Cooper SE, Audi Q4 e-tron og Fiat 500e er de elbiler med færrest fejl blandt de to-tre år gamle elbiler. Tesla Model Y, Model 3 og Dacia Spring er de modeller, der får konstateret flest fejl i synshallerne (se fakta i bunden af artiklen).
Bremser, ophæng og lygter
Hver femte af alle 9,8 mio. biler gennem TÜV’s synshaller bliver ikke godkendt. Men Teslas problemer skiller sig ud og er desværre ikke et nyt problem. Dr. Joachim Bühler, adm. direktør for TÜV, påpeger i en pressemeddelelse, at Teslas problemer er koncentreret omkring bremser, ophæng og lygter.
“Hjulophængene lider under batteriets vægt, og ofte anvendes bremserne for sjældent, da man kan bremse ved hjælp af rekuperation, hvor man sender strøm tilbage i batteriet i stedet for at bruge bremserne,” forklarer han.
TÜV understreger overfor den tyske bilistorganisation ADAC, at det er stor fejl, hvis man forventer, at elbiler nærmest er vedligeholdelsesfrie. Det er korrekt, at drivlinjen – elmotorer og batterier – stort set ikke kræver vedligeholdelse, men den elektroniske overvågning, som elbiler om nogen er fyldt med, omfatter ikke chassiset. Altså hjulophæng, affjedring og bremser.
Også dumpekarakter i danske synshaller
I januar i år fremlagde Færdselsstyrelsen statistik fra de danske synshaller. Også her var der tæv til Tesla Model 3. Her var fokus på årgang 2020, og ud af 4.668 synede Model 3 blev 1.051 ikke godkendt. Det svarer til en dumpeprocent på 23.

I forbindelse med Færdselsstyrelsens opgørelse lød opfordringen fra FDM, at elbilejere ikke bør undlade at få serviceret deres biler. Alle biler bør løbende serviceres, hvor bilens generelle tilstand, især bremser, hjulophæng og styretøj, kontrolleres.
Det gælder uanset bilmærke, eller om bilen overhovedet har et fast serviceinterval, er FDM’s råd.
Tæv til BMW
Inden vi herunder bringer Top 5 og Bund 5 blandt de to-tre år gamle og fire fem år gamle biler i dette års TÜV-rapport, er det værd at bemærke, at tyske BMW ikke har meget at være stolte af. Blandt de fire-fem år gamle biler er BMW 5- og 6-serie den model med flest fejl. Kun lidt mindre ringe end Tesla Model 3 klarer BMW 2-serie Active Tourer, Mini og BMW X1 sig.
TÜV (Technischer Überwachungsverein), der står bag den årlige rapport, er kendt for sine høje standarder, og konklusionerne af TÜV’s synsrapporter bliver offentliggjort i AutoBild. TÜV har statistik for alle synede biler helt op til, at de er 12-13 år gamle. Ved at klikke på AutoBild-linket kan man se Top 3 og Bund 3 for alle årgange.
For første gang har TÜV også udfærdiget en Top 3 i kategorien “Sieger Langzeitqualität”, hvor bilerne i alderskategorien 10-11 år gamle rangeres efter fejlfrekvens. Her vinder Mercedes med en fejlprocent på 18,5, nummer to er Audi (19,2) fulgt af Toyota (22,0).
De tre bedste elbiler i TÜV-rapporten (to-tre år gamle)
| Mini Cooper SE | 3,5 pct. |
| Audi Q4 e-tron | 4,0 pct. |
| Fiat 500e | 4,2 pct. |
De tre dårligste elbiler i TÜV-rapporten (to-tre år gamle)
| Tesla Model Y | 17,3 pct. |
| Tesla Model 3 | 13,1 pct. |
| Dacia Spring | 13,0 pct. |
De fem bedste modeller i TÜV-rapporten
| To-tre år gamle biler | Fejl | Fire-fem år gamle biler | Fejl |
| Mazda 2 | 2,9 pct. | VW Golf Sportsvan | 4,0 pct. |
| Mercedes B-Klasse | 3,0 pct. | VW T-Roc | 4,0 pct. |
| VW T-Roc | 3,0 pct. | Audi Q2 | 4,5 pct. |
| Toyota Yaris Cross | 3,2 pct. | Mercedes GLC | 4,8 pct. |
| BMW 1-/2-serie | 3,3 pct. | Mazda 2 | 4,9 pct. |
De fem dårligste modeller i TÜV-rapporten
| To-tre år gamle biler | Fejl | Fire-fem år gamle biler | Fejl |
| Tesla Model Y | 17,3 pct. | BMW 5-/6-serie | 21,5 pct. |
| Ford Mondeo | 14,3 pct. | Tesla Model 3 | 21,0 pct. |
| Tesla Model 3 | 13,1 pct. | BMW 2-serie Active Tourer | 20,6 pct. |
| Dacia Spring | 13,0 pct. | Mini | 19,8 pct. |
| Renault Megane/Ford S-Max | 11,8 pct. | BMW X1 | 19,8 pct. |
| Kilde: TÜV |






