VW-chef: Slut med små fossilbiler - fremtiden er elektrisk

Trods udskydelsen af EU’s 2035-krav er det snart slut med fossilbiler - de bliver for dyre, hvis de skal overholde miljøkrav, fastslår VW’s øverste chef.

Selv om EU har udskudt 2035-kravene og vil tillade fossil- og hybridbiler i en længere overgangsperiode, fortsætter omstillingen til elbiler. Det bliver simpelthen for dyrt at fremstille små fossilbiler, der kan leve op til kravet om, at bilproducenterne på tværs af alle bilmodeller skal reducere CO2-udslippet med 90 procent.

Erkendelsen kommer fra Thomas Schäfer, chef for Europas største bilproducent, VW.

“Set i lyset af fremtidens miljøkrav, giver det ingen mening at tilbyde nye fossildrevne modeller i Polo-klassen og derunder,” fastslår Thomas Schäfer i et interview med tyske Auto Motor und Sport.

Ny generation af elbiler

VW kommer altså ikke til at udvikle nye udgaver af Polo eller Up med forbrændingsmotorer. Heller ikke selv om EU har droppet kravet om total udfasning af fossilbiler fra 2035. I stedet satser VW på en ny generation af elbiler, der lanceres i løbet af 2026.

Forklaringen er, at selv om bilproducenterne principielt må fortsætte med at fremstille fossilbiler, skal CO2-udspillet fortsat reduceres med 90 procent. Det skal ske gennem brug af syntetisk og bio-brændstof, der er særdeles kostbart. Fremtidens forbrændingsmotorer bliver også dyrere, hvis de skal leve op til stadig strengere miljøkrav.

Reelt bliver det umuligt at fremstille små fossilbiler, som forbrugerne har råd til at købe og køre i. I stedet kommer bilproducenterne til at bruge deres begrænsede kvote af fossilbiler på dyre performancebiler fra for eksempel Porsche, BMW og Mercedes-AMG.

“Fremtiden er elektrisk”

Det er forklaringen på, at VW-chefen lægger de små fossilbiler i graven i interviewet med Auto Motor und Sport.

“Fremtiden i dette segment er elektrisk”, konstaterer Thomas Schäfer. 

Polo-navnet lever dog videre. Bare med forbogstaverne ID., som VW bruger til alle sine elbiler. Udover den elektriske Polo lancerer VW også en lidt højere SUV-udgave, der får navnet ID.Cross. Hertil kommer søsterbilerne Skoda Epiq og Cupra Raval.

Fossil-fans kan dog glæde sig over, at VW vil forlænge levetiden for den nuværende fossiludgave af Polo. På nogle markeder som det danske er den dog allerede usælgelig.

Brint er “humbug-diskussion”

Thomas Schäfer kommer også omkring brintbiler i interviewet. Heller ikke her ser han et alternativ til elbiler. Schäfer ser snakken om brint som en “humbug-diskussion”, i hvert fald når det gælder brint til personbiler.

“Der er ganske enkelt ikke tilstrækkeligt med grøn brint, brændselscellerne er alt for dyre og teknologien er heller ikke effektiv,” siger Thomas Schäfer og gentager sin konklusion:

“Den eneste måde hurtigt at fjerne CO2 fra almindelige biler er gennem eldrift.”

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here