Alle taler om høje crossovers, men det er en almindelig hatchback de fleste af os vil have, når vi vælger bil. Engelsk undersøgelse skyder hul i myterne om vores bilvalg.
Vi har hørt det gennem det meste af 2013: Crossovers, især de kompakte af slagsen som Peugeot 2008 og Renault, er verdens hurtigst voksende bilklasse. Kombinationen af høj siddeposition med udsigt, selvsikkert SUV-look og relativt lavt forbrug er angiveligt en uimodståelig kombination, der lokker tegnebogen op af lommen hos bilkøbere over alt i verden.
Det med væksten er rigtigt nok, men det er bare ikke tophistorien om vores bilvalg anno 2013. Efter at have spurgt bilkøbere i Tyskland, Frankrig, Spanien og England om, hvilken biltype de vil vælge næste gang, kommer det britiske analysefirma Kantar Media frem til en helt anden konklusion. Ifølge de britiske talknusere er crossover-bilerne nok stærkt hypede, men det er den klassiske hatchback som VW Golf, Ford Focus eller Mazda 3 (billedet), der for alvor er hot.
Ifølge analysen er en almindelig 5-dørs hatchback eller traditionel sedan med udvendigt bagagerum de europæiske bilkøberes foretrukne biltype. Hele 47 pct. af de adspurgte kvinder og mænd går efter en hatchback eller sedan.
Der er dog små forskelle på kønnene: Kvinderne har stationcars og MPV’er på en delt 2. plads, mens crossovers og SUVere først dukker op på 4.-pladsen hos kvinderne foran 2-dørs coupéer på 5. pladsen.
Mandlige bilkøbere har næsten samme smag, men sender dog stationcars ind på en klar 2. plads foran MPV’ere på 3.-pladsen, crossovers og SUVere på 4.-pladsen og coupéer på 5.-pladsen.
For analytikerne hos Kantar Media er konklusionen klar: Bilfabrikkerne skal passe på med at overvurdere populariteten af crossovers. Nissan, der ellers har oplevet enorm succes med crossoveren Qashqai, er tilsyneladende enig og giver snart comeback til en hatchback i modelprogrammet – Nissans første siden 2006.
Ifølge Kantar Media viser undersøgelsen også, at nye biltyper som sedan-udgaverne af Opel Astra og Audi A3, der ellers mest er tiltænkt russere, kinesere og amerikanere måske har en reel chance blandt europæiske bilkøbere.