Der skal både masser af tid og endnu flere penge til, før konkurstruede Saab atter kan starte produktionen i Trollhättan.
Det kører ikke for Saab – eller National Electric Vehicle Sweden (NEVS) – som selskabet hedder, efter at det blev delvist overtaget af kinesiske investorer. Siden er pengestrømmen fra Kina tørret ind og siden maj har produktionen på fabrikken i Trollhättan stået stille.
Da samlebåndene stoppede, fremstillede NEVS seks Saab 9-3 om dagen. Efterfølgende måtte 72 ansatte forlade fabrikken, mens der blev afskediget hele 100 konsulenter, der også var tilknyttet fabrikken.
Siden har det løbende forlydt, at NEVS dels havde indgået nye kontrakter med underleverandører, dels snart ville få finansieringen tilbage på sporet.
Tidligere på ugen udtalte NEVS’ svenske kommunikationschef Mikael Östlund således til Sveriges Radio, at ”forhandlingerne går godt og vi bevæger os hele tiden fremad.”
Ifølge det sædvanligvis velorienterede svenske bilsite automotorsport.se, er det dog en sandhed med modifikationer. Sitet skriver, at nye aftaler med leverandører tværtimod trækker ud, og at samlebåndene i Trollhättan tidligst starter op igen til september. Angiveligt mangler Saab stadig at finde et sted mellem 10 og 15 milliarder svenske kroner for at have penge nok til at betale underleverandører og kreditorer, så man kan genoptage produktionen.
Her og nu satser NEVS på at producere en faceliftet udgave af den efterhånden 12 år gamle Saab 9-3. Fabrikken er samtidig ved at omstille produktionen til en eldrevet udgave af samme 9-3. På længere på sigt er det planen, at NEVS skal fremstille en afløser for Saab 9-3 på den såkaldte Phoenix-platform, der blev udviklet kort før det oprindelige Saab Automobile gik konkurs i 2011.
Phoenix var også navnet på en futuristisk Saab-konceptbil fra 2011 (billedet), der indvarslede den længe ventede afløser for 9-3.
Læs også: