Mens stadig flere vælger automatgear, dropper Audi sit trinløse automatgear, Multitronic. Fremover skal der satses endnu mere på automatgear med dobbeltkobling.
Stadig flere bilkøbere sætter kryds ud for automatgear på udstyrslisten, når de køber en Audi. I 2003 valgte 17 procent af Audi-køberne automatgear, sidste år var tallet steget til hele 45 procent.
Ikke desto mindre vælger Audi at indskrænke udvalget af automatgears-typer fra tre til to. Det tyske prestigemærke har valgt at indstille yderligere udvikling af deres trinløse Multitronic-gear. I stedet er tyskerne på vej med en ny og forbedret udgave af dobbeltkoblings-automatgearet, som Audi kalder for S-tronic. De mest motorstærke modeller vil fortsat have traditionelle automatgear med omformer, der er bedst, når det handler om at håndtere motorer med et stort drejningsmoment.
Vi udvikler ikke længere på det trinløse automatgear. Det er rigtigt godt for brændstoforbruget, men nu har vi en ny automatgearkasse, som er bedre,” siger Ralph Rieggen fra Audi til det australske site Motoring.
Audis Multitronic-gear er et såkaldt ‘milliongear’. Det har ingen fastlagte gear, men overfører kraften fra motor til de trækkende hjul trinløst, hvilket giver en helt rykfri kørsel. Til gengæld skal man vænne sig til lyden, for det trinløse automatgear vælger et bestemt omdrejningstal, hvorefter det – populært udtrykt – foretager en lang, glidende tilkobling af motorkraften, ind til den tilhørende hastighed er nået. Sådan lidt som når meget gamle bilister kobler ind fra høje omdrejninger, mens de filer laaangsomt på koblingen…
Audis særlige fif med Multitronic-gearet var at udskifte det trinløse automatgears traditionelle gummiren til kraftoverførslen med en metalkæde. En løsning, der skulle øge gearkassens holdbarhed, men Audi har gennem tiderne haft en del problemer med kæder, der bristede.
Hvordan Multitronic så at sige glider ud af Audi-programmet melder historien endnu ikke noget om. Dog skulle det ligge fast, at den nye Audi A4, der kommer i løbet af 2015, helt sikkert ikke kan udstyres med Multitronic automatgear.
Afløseren, automatgearkassen med dobbeltkobling, er oprindeligt udviklet af Audis moderselskab Volkswagen. I VW, Seat og Skoda hedder teknologien DSG, mens Audi markedsfører dobbeltkoblings-gearet under navnet S-tronic.
Læs også: