Lovforslag om fri parkering og ret til kørsel i busbaner skal sende 1 million elbiler ud på de tyske veje frem mod 2020. Særlige nummerplader skal skille elbiler ud fra mængden.
Tyskland, Europas største producent af biler og det eneste EU-land med ‘fri fart for frie borgere’, lægger op til en miljøvenlig udskiftning af bilparken. Den tyske regering, anført af kansler Angela Merkel, vil fremme andelen af elbiler på de tyske veje med et lovforslag, der skal give el-, brint- og visse ladehybrid-biler en fordel frem for traditionelle biler med forbrændingsmotor.
Blandt fordelene, der skal kickstarte den tyske bestand af elbiler fra 21.000 i dag til 1 million i 2020, er fri parkering og ret til at køre i busbaner.
”Elbiler skal have deres egne nummerplader, så alle kan se, at her kører en elbil,” sagde den tyske transportminister Alexander Dobrindt da lovforslaget blev fremsat i går, onsdag. Dobrindt forventer at salget af elbiler vil blive hjulpet yderligere af, at udvalget af elbiler stiger kraftigt i disse år, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.
Bag den tyske regerings lovforslag ligger netop et ønske om at give tysk bilindustri et skub i den rigtige, mere miljøvenlige retning og nedbringe bilernes CO2-udledning. Den tyske transportsektor står for 16 procent af landets samlede CO2-udledning.
”Forslaget kan booste eldrevet mobilitet, hvis det gennemføres hurtigt og over alt i Tyskland”, siger præsidenten for den tyske bilindustris sammenslutning VDA, Matthias Wissmann.
Et skub til tysk bilindustri
Mens amerikanske Tesla har taget teten som verdens stærkeste ‘brand’ inden for elbiler, halser tysk bilindustri efter i et forsøg på at komme på omgangshøjde med den californiske opkomling. Tyske elbiler som BMW i3 og VW e-Golf er dog stadig langt fra at kunne matche Tesla på præstationer og rækkevidde, men ambitionen er der. Ifølge VDA vil tysk bilindustri ved udgangen af 2014 tilsammen kunne tilbyde 17 bilmodeller, der på en eller anden måde kører på strøm. Næste år øges spændingen med yderligere 12 eldrevne biler fra tyske producenter. Med lovforslaget får tyskerne ikke alene renere luft og lavere CO2-udslip, men øger også muligheden for, at tysk bilindustri kan afsætte nogle af de kommende elbiler.
Vedtages lovforslaget, træder det i kraft til foråret.