Efter i den forgangne uge at have afskediget over 150 ansatte og overlevet en overhængende konkurs melder selskabet bag Saab om en positiv drejning i forhandlingerne med mulige partnere.
Så er der måske endelig godt nyt for svensk bilindustri, Saab-elskere verden over og ikke mindst de mange familier i Trollhättan, der har eller har haft deres daglige beskæftigelse på Saab-fabrikken.
NEVS – National Electric Vehicle Sweden – der står bag det nye, kinesisk-ejede Saab, går igen til modangreb på rygterne om firmaets snarlige konkurs trods en tyngende gæld på 50 mio. svenske kroner og mindst 88 såkaldte betalingsanmærkninger ved den svenske fogedret.
Før et møde den 8. oktober med kreditorerne ved tingsretten i Vänersborgs indstiller NEVS’ advokat, Lars Eric Gustafsson Hamilton advokatfirma, at rekonstruktionen af selskabet, der er i betalingsstandsning, får frist til den 29. november i år.
I den forbindelse har advokaten fremlagt en foreløbig forretningsplan for kreditorerne. Af planen fremgår det, at NEVS bør have en forlænget frist for at afslutte forhandlingerne med to ikke navngivne asiatiske bilproducenter, hvor der er sket flere fremskridt inden for den seneste uge. Ifølge svenske medier er det kinesiske Dong Feng og indiske Mahindra, der viser interesse for Saab.
Sideløbende forbereder NEVS et forhandlingsalternativ, som går på at blive en førende leverandør til og udviklingspartnere for andre bilfabrikanter, hvilket de to bilproducenter, NEVS forhandler med, skulle være positivt indstillede over for. Det indebærer, at der i fremtiden også er mulighed for, at der kan produceres for eksterne kunder på Saab-fabrikkernes samlebånd i Trollhättan.
På kreditormødet den 8. oktober vil rekonstruktionsplanen blive præsenteret i detaljer, oplyser NEVS.
Meldingen om fremskridt i forhandlingerne er første positive nyt om det hæderkronede svenske bilmærke gennem længere tid efter en række nedslående meldinger. Den 1. oktober oplyste NEVS, at man var nødt til at afskedige 155 medarbejdere, for ikke at dræne selskabets tomme pengekasse yderligere i rekonstruktionsperioden.
NEVS mangler desperat kapital, blandt andet fordi medejer Qingbo, et kinesiske investeringsselskab, ikke har tilført selskabet alle de mange millioner, som selskabet ellers er kontraktligt forpligtet til.
Saab ejes hovedsageligt af en svensk-kinesisk forretningsmand, Kai Johan Jiang, der ejer biogas-kraftværker i Kina. Hans vision er at gøre den kinesiske transportsektor mere miljøvenlig, og det skal bl.a. ske ved at producere elbiler hos Saab i Trollhättan, der hovedsageligt skal sælges i Kina.
Målet for Nevs er at igangsætte en produktion af el-biler på basis af den aldrende Saab 9-3. En prototype blev præsenteret sidst i august. Men angiveligt mangler Saab stadig et sted mellem 10 og 15 milliarder svenske kroner for at have penge nok til at betale underleverandører og kreditorer, så man kan genoptage produktionen.
På længere på sigt er det planen, at NEVS skal fremstille en afløser for Saab 9-3 på den såkaldte Phoenix-platform, der blev udviklet kort før det oprindelige Saab Automobile gik konkurs i 2011.
Læs også:
Saab mangler stadig milliarder