Elbiler har lavere afskrivning end biler med almindelige forbrændingsmotorer, viser dansk undersøgelse. En eldrevet Tesla S holder værdien bedre end en BMW 520d.
Værditabet er den vigtigste parameter for, hvordan totaløkonomien i at eje en bil ser ud. Og nu viser en ny beregning, at elbiler klarer sig bedre på værditabet end først antaget.
Det er Bilbasen.dk, der for Børsen Penge har set på afskrivningen på to elbiler, BMWi3, som er ny på det danske marked, og Tesla S, som der er solgt over 300 af i år, sammenlignet med BMW 116i (benzin) og BMW 520d (diesel). Da det kun er meget få elbiler, der er handlet som brugt, har Bilbasen.dk’s analytiker Jan Lang været nødt til at kigge ud på de europæiske markeder for at få data på værditab.
Den metode kan bruges, fordi elbiler herhjemme er fritaget for registreringsafgift, og fordi Tesla kører med meget ensartede priser på tværs af landegrænserne. Derfor giver det europæiske marked en god fornemmelse af, hvordan brugtpriserne udvikler sig for en Tesla S i Danmark, forklarer Jan Lang i Børsen Penge. Og der er godt nyt til elbil-ejerne, viser analysen.
Elbiler har overraskende lavt værditab
“Værditabet på en Tesla S 85 (modellen med det store batteri, red.) er overraskende lavt, og så længe, der ikke findes andre el-biler i det segment, bliver det ved med at se fornuftigt ud,” siger Jan Lang.
Markedsanalytikeren vurderer, at værditabet over fire år og 80.000 km vil være 52 procent. BMW i3 klarer sig endnu bedre med en forventet afskrivningsprocent på kun 50. Til sammenligning vurderes værditabet på de to BMW’er på konventionelt brændstof at være højere. For BMW 520d hele 60 procent og for BMW 116i 54 procent.
I beregningen for BMW i3 og BMW 116i er der dog på grund af i3’s begrænsede rækkevidde kun regnet med 52.000 km i løbet af de fire år. Og Jan Lang understreger, at det er vanskeligt at give et kvalificeret bud på afskrivningen på BMW i3, fordi den er så ny på markedet.
Han er dog ikke i tvivl om, at der vil blive rift om i3 som brugt.
”Der vil være efterspørgsel på den i Danmark og Europa, og der kommer nok til at være noget af den samme positive aura omkring den, som der er om Tesla,” siger analytikeren til Børsen Penge.
Meget tyder på, at Tesla S allerede er en populær vare på brugtmarkedet. Herhjemme er der i skrivende stund fem styk Tesla S 85 Performance til salg på bilbasen.dk til priser på 800.000-900.000 kr., hvilket er over nyprisen på godt 713.000 kr.
De er alle fra 2014 og har ca. 6000-13.000 km på tælleren, men det skal siges, at de fleste af bilerne er monteret med ekstraudstyrspakker.
De høje udbudspriser på let brugte Tesla S-modeller, har Jens Velling, redaktør på hvilkenbil.dk, en forklaring på:
”De høje udbudspriser skyldes, at der er flere måneders levering på Tesla S, og det får utålmodige købere til at kigge på en brugt i stedet,” forklarer Jens Velling, der understreger, at der er tale om udbudspriser og ikke salgspriser.
Men der er stor efterspørgsel på Tesla S, så der bliver nok ikke pruttet meget om prisen. En Tesla Model S er bilernes svar på den nyeste iPhone fra Apple – der er forbrugere derude, der bare vil være først med det sidste – koste hvad det vil,” slutter Jens Velling.
Fakta: Afskrivning på to el-biler og to på fossilt brændstof
BMW i3 (el) | BMW 116i | Tesla S (el) | BMW 520d | |
Pris inkl. levering | 285.400 kr. | 350.900 kr. | 613.450 kr. | 617.600 kr. |
Kørte km på 4 år | 52.000 km | 52.000 km | 80.000 km | 80.000 km |
Afskrivning på 4 år | 142.700 kr. | 189.500 kr. | 319.000 kr. | 370.560 kr. |
Afskrivning i pct | 50 | 54 | 52 | 60 |
Kilde: Børsen Penge/Bilbasen