Kun fire måneder efter lanceringen skærer Citroën 15-20.000 kr. af den nye trilling C1. Citroën kalder det et fødselsdagstilbud, men C1-salget har ind til videre skuffet.
Fire måneder. Længere holdt forsøget på at løfte prisen på den lille C1 ikke, før Citroën nu atter er vendt tilbage til den nådesløse priskrig i bilernes mindste klasse.
Officielt sætter Citroën priserne ned på C1 med 15.-20.000 kr. for at fejre mærkets 90-års fødselsdag i Danmark. Men kigger man på salgstallene for den nye C1, der blev lanceret i juni, kunne prisnedsættelsen også være en nødvendig manøvre for at løfte salget og få ryddet lidt op i lageret af usolgte C1’ere.
Selv om C1 fortsat er blandt de tre nyeste modeller i mikroklassen, har den nemlig svært ved at leve op til forgængerens ofte meget høje placeringer på salgslisten. I sidste måned blev det til en beskeden 15. plads for den nye C1. Dermed må C1 ikke kun se sig kørt agterud af ældre konkurrenter som Ford Ka, Kia Picanto, Skoda Citigo og VW Up men også af de teknisk identiske søsterbiler Peugeot 108 og Toyota Aygo.
Faktisk sælger alle tre ‘trillinger’ dårligere end deres forgængere. Og de højere priser er ikke nødvendigvis hele forklaringen. Mange bilkøbere har formentlig også konstateret, at trillingerne ikke er gennemgribende fornyet, men snarere opdaterede udgaver af de otte år gamle forgængere.
Rabat presser Peugeot og Toyota
Klækkelige rabatter plejer dog at kunne feje al kritik af bedaget teknik og rå finish af borget på det danske marked, der mere end nogensinde er drevet af lave priser på i forvejen små og billige biler. Således var den foregående C1 nede at bunde på 79.000 kr. inkl. levering, og nu er afløseren på vej ned i samme prisleje: En skrabet tredørs koster 84.000 kr., men med de nye fødselsdagspriser er den mere veludstyrede, femdørs C1 Scoop til 89.000 kr. et væsentligt bedre tilbud. Her har importøren barberet 15.000 kr. af prisen.
Endnu større besparelse er der på semi-cabrioleten C1 Scoop Airscape med eldrevet stoftag. Den kan nu købes for 104.000 kr. – en rabat på 20.000 kr. eller hvad der svarer til 16 pct.
Med prisnedsættelserne lægger Citroën pres på Peugeot og Toyota, der kan få svært at argumentere for, at kunderne skal betale op til 20.000 kr. mere for teknisk identiske 108 og Aygo. Familiefreden er brudt og dermed er der optræk til fornyet priskrig i mikroklassen.
Læs også: Citroën C1 – ny og nuttet