Leveringsomkostninger på helt op til 4.000 kr. er skjult avance, mener FDM. De opfordrer Forbrugerombudsmanden til at skride ind.
Forbrugerne betaler langt hen ad vejen for ingenting, når forhandlerne kræver leveringsomkostninger på brugte biler, mener FDM, der vil have Forbrugerombudsmanden til at sikre mere gennemsigtighed.
Om man reelt får noget for beløbet, der i gennemsnit ligger på 3.650 kroner, er nemlig ifølge en undersøgelse fra FDM tvivlsomt. De udgifter en forhandler måtte have til at vaske, støvsuge og på anden måde klargøre en brugt bil, afspejler sig allerede i bilens pris. Derfor bør forbrugerne være mere kritiske overfor posten, som FDM mener blot er en del af forhandlernes avance.
”Som forbruger skal man ikke bare acceptere sælgers leveringsomkostninger. Gør man det, betaler man langt hen ad vejen for ingenting. Vi har i hvert fald svært ved at se, hvad det er for omkostninger, en sælger har ved at levere en brugt bil udover udgiften til ejerskifte og nummerplader, hvis bilen ikke allerede har dem. Som bilkøber bør man derfor altid forhandle om den post også,” siger afdelingsleder i FDM, Per Alkestrup.
Slører prisen
Godt seks ud af ti forbrugere i FDM’s undersøgelse blev ved deres bilkøb ikke oplyst om, hvad posten dækkede over, og af dem som sælger rent faktisk oplyste eller som selv spurgte ind til omkostningerne, fandt knap hver tredje beløbet højt eller meget højt.
”Leveringsomkostninger er blot med til at sløre prisen og lokke kunder til at tro, at bilen er billigere, end den er. FDM så hellere, at forhandlerne nøjedes med at annoncere én samlet pris. Det ville være mere reelt,” siger Per Alkestrup.
Hverken i Sverige, Norge eller Tyskland opererer man med leveringsomkostninger på brugte biler.
FDM har nu skrevet til Forbrugerombudsmanden for at få ham til at sikre en højere grad af gennemsigtighed på bilpriserne.
Også på nye biler er der leveringsomkostninger. De udgør pt. 3780 kr. og står som regel med små typer i bunden af importører og forhandleres annoncer.
Når vi her på Hvilkenbil.dk oplyser priser på nye biler – for eksempel i forbindelse med biltests – angiver vi altid prisen inklusive leveringsomkostninger for et synliggøre den reelle anskaffelsespris for dig som læser.
Ikke mindst på de billige biler er leveringsomkostningerne en væsentlig oplysning at få med, da leveringsomkostningerne udgør en relativt stor del af prisen – over fem pct. på en mikrobil til 70.000 kr.