To nye undersøgelser dokumenterer, at der sker færre ulykker i biler med automatisk nødbremse. Desværre er systemerne dyre i Danmark på grund af afgifter.
To internationale undersøgelser af faktiske ulykker – henholdsvis med Volvoer i Sverige og VW Golf og Passat i England – viser, at systemer der selv bremser bilen, betyder færre skader og færre tilskadekomne. Det skriver FDM-magasinet Motor.
Thatcham Research Centre i Storbritannien er på baggrund af 7.000 forsikrede biler nået frem til, at autobremsesystemer i de nye VW Golf- og Passat-modeller, som på de britiske øer har både både høj- og lavhastighedsnødbremse som standard i stort set alle versioner, næsten halverer antallet af tilskadekomne i modparters biler. Således er der 45 pct. færre anmeldelser om tilskadekomst sammenlignet med andre biler i klassen.
Undersøgelsens resultat bekræftes af en svensk undersøgelse. Volvo-biler med City Safety har 28 pct. færre anmeldte forsikringsskader end tilsvarende biler, viser en omfattende undersøgelse fra forsikringsselskaberne If og Volvia samt Volvo selv.
Det gælder for begge generationer af City Safety, der har været standard siden 2008. Første generation er aktiv op til 30 km/t, mens anden generation er aktiv op til 50 km/t. Tredje generation, der netop er lanceret i den nye XC 90, har ingen fartbegrænsning.
For dyrt i Danmark
De automatiske bremsesystemer er ifølge Motor ikke så udbredte i Danmark, hvor registreringsafgiften næsten tredobler prisen.
Typisk koster en automatisk nødbremse ca. 10.000 kr. ekstra, hvoraf mere end 6.000 kr. er ren afgift til statskassen.
Ifølge FDM spænder afgifterne dermed ben for sikrere biler i Danmark.
“Det er for FDM uforståeligt, at der ikke er politisk vilje til at ændre afgiftsreglerne,” lyder det i en kommentar fra FDM’s adm. direktør Thomas Møller Thomsen, der fortsætter:
“Faktisk vil statskassen kunne spare mange penge relateret til trafikulykker og deres følgevirkninger. En trafikdræbt koster samlet samfundet knap 19 mio. kr.”
Løsningen er ifølge FDM’s opfattelse en helt ny afgiftsmodel, hvor det ikke er værdien af bilen, der beskattes, men hvor beskatningen sker i form af en teknisk afgift.
“Så vil danskerne kunne få fri adgang til det nyeste sikkerhedsudstyr – til gavn for den enkelte såvel som for samfundet,” slår Thomas Møller Thomsen fast.