Seat dropper mpv-modellerne Altea og Altea XL til fordel for en højbenet SUV i 2016. Dermed fortsætter en trend, hvor familiecontainerne taber til SUV-typerne.
VW-koncernens spanske datterselskab Seat giver mærkets familievenlige mpv-modeller nådesstødet. For at få plads i produktionen til en ny Seat Leon-baseret SUV i 2016, udfaser fabrikken både Altea og den forlængede udgave, Altea XL.
Dermed gør spanierne, hvad mange andre bilfabrikker gør eller tænker på at gøre: Dropper de praktiske, men ofte lidt usexede mpv’ere til fordel for høje crossover-typer og SUV’ere, der efter nogle år i skammekrogen som politisk ukorrekte benzinslugere atter er højeste bilmode.
Det er skæbnens ironi, at netop Seat Altea gjorde meget for at ændre bilkøbernes opfattelse af mpv’en som bilernes svar på en praktisk indstillet pædagogtype i anorak, fløjlsbukser og ergonomisk korrekte Jacoform-sko.
Da Altea kom på markedet i 2004 skabte den nærmest tumult – især blandt familiefædre og håndværkere, der pludselig kunne kombinere familie- og arbejdsliv med noget så sjældent som et forførende frækt bildesign. Seat havde nemlig hyret den tidligere Alfa-arkitekt Walter de Silva til at tegne Altea, og det slap han ualmindelig heldigt fra. Hvor konkurrenterne i MPV-klassen var kvadratisk, praktisk og god som en plade Ritter-sport, var den æggeformede Altea pivfræk med sin lille Alfa-inspirerede kølergrill, den svungne pressefold langs siden og runde baglygter. Detaljer som sportssæder, centerplaceret omdrejningstæller og vinduesviskere gemt i vinduesstolperne duftede også mere af Ferrari end familiecontainer.
Salg overgik alle forventninger
Køreegenskaberne fejlede heller ikke noget: Seat Altea var baseret på platformen fra Golf V, tilsat sportsundervogn og lavere gearing.
Succesen udeblev da heller ikke. Seat mente nok, at de havde ramt rigtigt, men salget slog alligevel alle forventninger. Alene i Alteas første sæson røg der flere end 30.000 styk af samlebåndet i Martorell lige uden for Barcelona.
Også herhjemme var Altea et hit. Især på gule plader, hvor Altea fungerede som et smart firmavisitkort eller et billigt alternativ til udbankede BMW’ere til gadens hurtige drenge. Især den sidste gruppe blev hurtigt så stor, at en Seat Altea på et tidspunkt fik et lettere bølleagtigt image på de danske veje.
Men nu er det snart slut. Salget er da også langt fra, hvad det var engang. I hele 2014 blev der således kun solgt 20 Altea og 74 Altea XL i Danmark. Meget passende skal der dog to biler til at erstatte Seats engang så succesrige mpv: I første omgang en SUV baseret på den mellemstore Seat Leon, senere en mindre model, der enten baseres på teknikken fra Seat Mii eller Seat Ibiza.