Frem mod 2020 indfases registreringsafgift på elbiler. De små som VW e-Up holder prisen, mens luksuselbiler som Tesla S kan blive mere end dobbelt så dyre
Fra nytår er det slut med at købe elbiler uden afgift i Danmark. Fra 1. januar indfases der frem mod 2020 fuld afgift på elbiler. Det blev Venstre-regeringen enige om fredag sammen med Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokratiet. Liberal Alliance, Konservative, Alternativet, SF og Enhedslisten valgte alle at stå uden for aftalen.
Dermed er der endelig kommet en aftale på plads om afgifter på elbiler, som mange har efterlyst. Den nuværende aftale om afgiftsfritagelse udløber nemlig til nytår, og det har længe været uvist, om man blot ville forlænge afgiftsfritagelsen med et år eller lave en permanent aftale.
Det blev det sidste – og det er Venstres skatteminister Karsten Lauritzen ikke overraskende godt tilfreds med:
Jeg glæder mig over, at det er lykkedes regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget at skabe ro om rammevilkårene for elbiler. Det er sket i 11. time, men vi har fundet en god løsning, der balancerer hensynet til fortsat udbredelse af elbiler i Danmark, hensynet til statskassen, samt hensynet til ret og rimelighed på bilmarkedet,” siger skatteminister Karsten Lauritzen om aftalen.
Han uddyber:
”Elbiler er i lang tid blevet stillet markant bedre end andre biler ved at være helt fritaget for registreringsafgift. Mange almindelige danskere har imidlertid svært ved at forstå, hvorfor de skal betale fuld registreringsafgift for deres almindelige biler, mens de, der har råd til dyre elbiler, helt har sluppet. Derfor har vi skullet finde en løsning, der skaber lige vilkår på området, men på samme tid sikrer fortsat udbredelse af elbiler.”
Tesla rammes særligt hårdt
Skatteministerens uddybende forklaring kan dårligt ses som andet end et hip til den populære Tesla Model S. Som markedets eneste luksuselbil, er det da også netop Tesla, der rammes hårdest af den kommende afgift på elbiler.
Ifølge skatteministeriets egne beregninger, vil en Tesla S P85D der i dag koster 875.000 kr. stige til 1.807.000 kr. i 2020 – altså mere end en fordobling af prisen. Det ligner en alvorlig udfordring for Tesla, der netop har etableret sig i Danmark.
Mellemstore elbiler som Nissan Leaf og VW e-Golf stiger også markant i pris: Nissan Leaf fra 275.000 kr. i dag til 352.000 kr. i 2020, mens e-Golf rykker fra 287.000 til 334.000 kr.
Men aftalen gavner omvendt de mindste elbiler. En VW e-Up, der i dag koster 186.000 kr., falder faktisk til 171.000 kr. i 2020. Et bevis på, at afgifterne på elbiler følger samme mønster som ‘almindelige biler’: Jo større bil, desto større afgift.
De penge, som der skal bruges på at finansiere den delvise afgiftsfritagelse for elbiler frem mod 2020, skaffes ved at reducere fradraget for bilradioer samt helt at afskaffe en særregel for registreringsafgiften for brugte biler.
Læs også: Venstre overvejer afgift på elbiler