Volvo S90 bygger videre på XC90s enkle design og benytter grundlæggende samme teknik. Blandt nyhederne er næsten autonom kørsel op til 130 km/t.
Volvo mener det alvorligt, når de siger, at de vil lege med de store drenge i luksusklassen. ‘Skærgårdskrydseren’ XC90 er allerede en etableret succes, og nu løfter svenskerne sløret for dens mere urbane og endnu mere luksuriøse aflægger, limousinen og flagskibet Volvo S90.
”Da vi introducerede XC90 viste vi, hvor vi var på vej hen. Vi er nu en af spillerne (i luksusklassen, red.), og efter at have investeret, hvad der svarer til godt 8 milliarder danske kroner i løbet af de seneste fem år, har vi ikke bare nyfortolket, men har levet op til vores løfte om at skabe et nyt, relevant Volvo-mærke,” siger Håkan Samuelsson, koncernchef og administrerende direktør for Volvo Car Group.
Bag den lidt usvenske men forfriskende skryden, gemmer sig en topmodel med masser af spændende teknik. Det gælder Pilot Assist, der er endnu et skridt hen mod fuldt autonom kørsel, som er et kerneområde i Volvo’s udviklingsarbejde. Ved hjælp af små, automatiske korrektioner af styretøjet hjælper systemet med at holde bilen inden for vejmarkeringerne op til en motorvejshastighed på op til 130 km/timen – vel at mærke uden behov for at have en anden bil foran at køre efter.
Volvo S90 introducerer også en regulær verdensnyhed: Large Animal Detection, et system, der er i stand til at opdage store dyr som f.eks. elge og heste – både dag og nat. Teknologien hjælper med at undgå påkørsel ved hjælp af en intuitiv advarsel og nødbremseassistance.
Alle motorer har fire cylindre
Under den lange motorhjelm er det helt slut med Volvo’s kendte topmotorer med 5, 6 eller endda 8 cylindre. Som XC90 klarer S90 sig udelukkende med fire cylindre og turbolader, hvad enten der er tale om benzin eller diesel. Kræfterne begynder ved henholdsvis 250 og 190 hk, mens topmodellen er en ladehybrid, der ved hjælp af batterier, elmotor og benzinmotor yder hele 400 hk.
Endelig dyrker S90 det meget stilrene, skandinaviske design fra den store XC90. S90 har samme både lodrette og let indadbuede front som den store SUV, samme T-formede LED-kørelys og sender i det hele taget hilsner til fortidens Volvoer med sit solide, ensartede udtryk.
”Vores tanke har været dels at tilføre noget helt nyt til denne ret konservative klasse og dels at skabe en bil, der udstråler lederskab og selvtillid – eller med andre ord: en bil, der er en statsmand værdig,” forklarer Thomas Ingenlath, designchef hos Volvo Car Group.
Volvo S90 får officiel verdenspremiere på januars biludstilling i den amerikanske ‘motor city’, Detroit. Meget passende, da den store svensker ventes at få kernepublikum i Nordamerika og Kina.
Herregårdsudgaven V90 følger senere
Produktionen begynder i marts.Velbeslåede danske Volvo-fans kan formentlig købe bilen inden sommer og herefter følger herregårdsudgaven V90. Dermed afløser Volvos nye 90-serie både sedanen S80 og stationcar-udgaven V70.
S90 dumper ned i et hårdt marked, hvor konkurrenterne bl.a. hedder Audi A6 og BMW 5-serie. Her der plads til forbedring for Volvo, viser en opgørelse over salget af luksusbiler i Europa i årets første 10 måneder.
Salg af luksusbiler i Europa jan – okt i 2015:
1. Audi A6 80.677
2. BMW 5 series 75.687
3. Mercedes E class 72.489
4. Audi A5 39.346
5. Volvo V70/XC70 39.267
6. Jaguar XF 14.659
7. Mercedes CLS 11.002
8. Maserati Ghibli 4.128
9. Volvo S80 1.940
10. Lexus GS 1.231
Kilde: JATO Dynamics
Læs også: XC90 – de rette linjer er tilbage