Et enkelt dæk imponerer med ekstremt kort bremselængde i årets test af sommerdæk. Ingen af de 16 dæk i testen falder igennem.
Ingeniørerne hos den tyske dækproducent Continental har ramt det helt rigtige dækmønster og den perfekte gummiblanding, da de udviklede nyeste generation af deres PremiumContact7 dæk. I årets store test af sommerdæk udført af FDMs tyske søster-bilklub ADAC udbremser Continental-dækket konkurrenterne. Særligt på våd vej imponerer det tyske sommerdæk. Da Continental-dækkene har bragt testbilen til standsning efter en nedbremsning fra 80 km/t, kører testbilerne med de andre dæk fortsat mellem 23 og 35 km/t.
Find dine nye dæk hos Daek-online.dk
Det er en markant forskel i en vigtig disciplin. For nok taler vi sommerdæk, men da de fleste dæk bremser udmærket på tør vej, bør man netop vægte egenskaberne på våd vej ekstra højt. Ikke mindst i Danmark, hvor skyerne gerne trækker sammen for at levere en rask byge i sommerhalvåret.
Udover er være helt suveræn på våd vej, klarer Continental PremiumContact7 sig også godt på tør vej og i discipliner som dækslid, hjulstøj og på bæredygtige parametre som lav rullemodstand og dermed forbrug. Afstødningen af små gummipartikler, der kan være sundhedsskadelige, er også behersket. Alt i alt udløser det topkarakter til Continental.
Koreansk mærke på tredjepladsen
På de næste pladser kommer franske Michelin ind som nummer to med nyeste udgave af komfortdækket Primacy 4+. Dækket må altså se sig udbremset af sin tyske konkurrent, men har i øvrigt fine allround egenskaber.
Det gælder også for testens vel nok største overraskelse. Koreanske Kumho kører ind på en overbevisende tredjeplads med dækket Ecsta HS5 2. Kumho har testens næstbedste resultater på tør og våd vej og det laveste slid, men sætter lidt point til på støj og vægt. Men det er stadig et flot resultat – det er nyt, at vi ser dæk fra Korea helt i top.
I det brede midterfelt finder vi kendte mærker som Dunlop, Bridgestone, Hankook og Goodyear. Ingen falder igennem, men har generelt gode allround egenskaber.
Kinesere dumper ikke
Det samme gælder testens nederste tredjedel. Ganske usædvanligt giver ADAC ikke prædikatet ’kan ikke anbefales’ til nogen af dem. Selv kinesiske dækmærker som LingLong og Sailun, der tidligere har fået både gule og røde kort, præsterer hæderligt.
Du kan læse mere om de 16 testede dæk – alle i størrelsen 215/55 17 tommer til populære biler som, Kia Niro, Renault Megane og Scenic, Skoda Superb, Toyota Avensis og Yaris Cross samt VW Passat, Touran og T-Roc – her på ADACs hjemmeside.
Test af sommerdæk 2024
Dæk str. 215/55 17 tommer | Tør vej | Våd vej | Slid | Dækstøj | Stjerner |
Continental PremiumContact7 | 1,6 | 1,7 | 1,0 | 2,7 | ****** |
Michelin Primacy 4+ | 2,0 | 2,4 | 1,0 | 2,7 | ***** |
Kumho Ecsta HS5 2 | 1,8 | 2,3 | 0,6 | 3,1 | ***** |
Debica Presto UHP 2 | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,7 | **** |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,1 | 2,6 | 2,4 | 3,0 | **** |
Bridgestone Turanza 6 | 2,7 | 2,8 | 2,1 | 2,6 | **** |
Fulda SportControl 2 | 2,4 | 2,6 | 2,7 | 2,9 | **** |
Hankook Ventus Prime4 | 2,5 | 2,9 | 1,9 | 3,0 | **** |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 3,2 | 2,5 | 0,6 | 2,8 | **** |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,7 | 2,7 | 2,2 | 3,0 | **** |
Nexen N´Fera Primus | 3,1 | 2,7 | 2,7 | 2,9 | *** |
Goodride Solmax 1 | 2,7 | 3,0 | 3,1 | 3,0 | *** |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,1 | 2,6 | 2,9 | 2,7 | *** |
Semperit Speed-Life 3 | 3,5 | 2,6 | 1,4 | 2,9 | *** |
Linglong Sport Master | 3,5 | 2,8 | 2,9 | 2,5 | *** |
Vredestein Ultrac | 2,1 | 2,5 | 3,8 | 2,0 | *** |
Bemærk: Jo lavere tal, desto bedre egenskaber. Kilde FDM og ADAC.