Syv biler er kørt videre til finalen om at blive Årets Bil i Danmark. Her stiller vi skarpt på en håndfuld tabere, der måtte køre hjem med uforrettet sag.
Hvor der er vindere, er der tabere. Så da syv biler i onsdags kørte videre til finalen om at blive Årets Bil i Danmark, efterlod det 23 tabere på p-pladsen uden for Jyllands-Ringen. 23 nye bilmodeller, der var blevet testkørt, bedømt og til sidste dumpet af de 21 journalister og jurymedlemmer.
Ikke alle taberne var overraskelser. Nok heller ikke for importørerne, der formentlig kan leve med at blive siet fra, og måske endda havde forventet det.
Men for en håndfuld har det gjort lidt mere ondt. Der har været forventninger om ikke den endelige sejr, så i det mindste en plads i finalen.
Det er de biler, vi kigger nærmere på her. Og prøver på at forklare, hvorfor de i overført forstand måtte trille tomhændede hjem med ladekablet mellem hjulene på halvflade dæk.

Nye kinesere med startbesvær
Den første og måske største skuffelse står tre nye og helt ukendte kinesiske bilmærker for.
Omoda 5 EV
Mellemstor elektrisk crossover med 400 km rækkevidde og masser af udstyr til 240.000 kr.
Har du allerede tabt interessen? Det gjorde juryen også, for mage til gråmeleret mainstream elbil skal man lede længe efter. Omoda 5 EV er ikke dårlig, bare lidt-under-gennemsnitlig på den gabende kedelige måde og forsvinder derfor i massen af stadig flere og stadig mere ensartede Kina-biler.

Leapmotor B10
Endnu en mellemstor el-SUV, der dog har flere kvaliteter. Pladsen er enorm og helt i top for en 4,5 meter lang SUV. Baghjulstræk kunne betyde køreglæde, men indtraf aldrig på Jyllands-Ringen. Prisen er chokerende lav - 199.990 kr. inklusive godt med udstyr og 361 km rækkevidde. At Stellantis ejer 20 pct. af mærket og vil bygge den i Europa dufter også lidt af den vi-er-her-også-næste-år følelse, vi nogle gange savner fra Kina-mærkerne.
Men den ene af to deltagende Leapmotor B10 gik kold på vej til Jyllands-Ringen, og det var måske med til at give juryen kolde fødder.
Skyworth K

4,7 meter lang SUV med avanceret 800 volt-teknologi, lynhurtig lynladning, 380 km rækkevidde og det meste i udstyr for - hold nu fast - 219.995 kr.
WTF og OMG som de unge siger - det er skræmmende billigt. Og trods træindlæg af åndenød og det der helt off navn, kan man ikke bare afskrive Skyworth K som ren Kina-junk. Men den dufter af hurtige penge og Lotto-kupon for importøren. Som Navor, der kom til Danmark i foråret, er solgt i 1.200 eksemplarer, og med stor sandsynlighed fordufter igen til årsskiftet, når nye afgiftsregler for ladehybrider lægger 110.000 kr. på prisen.
Det er bilernes svar på et one night stand. Selv om Skyworth tiltrak sig masser af blikke og testture, havde de fleste jurymedlemmer ikke mod på et mere forpligtende forhold ved at invitere bilen med i finalen.
Nissan Leaf
Sammen med Tesla er det først og fremmest Nissan Leaf, der har været pionerer inden for elbiler. Derfor er der særligt store forventninger til tredje generation af Leaf (øverste foto).
Som den ikke helt indfrier. Bevares, Leaf virker gennemtænkt, kører godt og har aldrig været mere nydelig. Men til priser fra 270.000 kr. med det lille batteri og 290.000 kr. for det store med 600 km rækkevidde placerer Leaf sig i et ocean af knivskarpe konkurrenter, som den ikke rigtigt distancerer sig fra. At benpladsen på bagsædet vil diskvalificere den som familiebil i mange familier, trækker også ned.
Nissan Leaf er sympatisk, men fremstår mere som en forsinket følger end et forbillede, og det kostede den finaleplads, som også mange jurymedlemmer havde forventet.
BYD Dolphin Surf

Få elbiler har været mere hypede end den lille kineser, der flere gange har været udskreget som Danmarks billigste elbil, men først - måske - bliver det senere i år, når basisudgaven til 150.000 kr. faktisk kan købes og leveres.
Som vi konstaterede i vores test i sommers, er BYD Dolphin Surf slet ikke dårlig. Her er plads til fire voksne, fornuftige køreegenskaber og tilstrækkeligt med udstyr. Så må vi leve med ulogisk betjening på gnidrede skærme, beskeden rækkevidde og langsom lynladning. Det er fair nok til de ubestrideligt lave priser. Når det ikke sender den lille surfer i finalen handler det om, at træerne ikke vokser ind i himlen. Du får groft sagt, hvad du betaler for, og der skal noget lidt mere ekstraordinært til at komme i finalen.
Mazda 6e

Ekstraordinær tør vi godt kalde Mazda 6e. Ekstraordinært lav, smuk, velbygget og nærmest sportsligt kørende. Det hele for ekstraordinært billige 300.000 kr.
Mazda 6e var også ekstraordinært tæt på at snige sig med i finalen. Men det glippede. For nok står der Mazda på bilen, der både ligner og opfører sig som en Mazda, men den er bygget af Mazdas kinesiske partner Changan. Det mærkes især på software og den skærmtunge betjening, der er kinesisk, når det er mest frustrerende. Med indviklede menuer, håbløs stemmestyring, ulogisk betjening og assistentsystemer, der virker som om de modarbejder dig i stedet for at hjælpe.
Ærgerligt, for tager du dig tid til at lukke ned for assistenterne - det kræver 11 klik før hver start - er Mazda 6e på mange måder en ekstraordinær elbil.
Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser

Den japanske duo Suzuki e Vitara og Toyota Urban Cruiser er hovedsageligt udviklet af Suzuki, der også bygger bilen i Indien. Det er også Suzukis første elbil, så her er faktisk noget på spil - især i Danmark, hvor Suzuki længe har manglet en elbil til mærkets loyale kunder.
Meget lykkes for duoen, der kun adskiller sig på logoer og en smule på pris og garantiordninger. Her er god plads i den blot 4,3 meter lange SUV, længdejusterbart bagsæde og masser af standardudstyr. Billigste udgave - 230.000 kr. hos Suzuki, 5.000 kr. mere hos Toyota - har 344 km rækkevidde. Med et større batteri stiger rækkevidden til 426 km og priserne til henholdsvis 247.000 og 250.000 kr.
Det er tal, mange danske kunder vil leve fint med. Hvis det ikke var for en ualmindelig langsommelig lynladning: 45 minutter for at lade batteriet 10-80 procent. Det er ikke godt nok. Slet ikke, når den større kinesiske Skyworth K står lige ved siden af med 800 volt-teknologi og klarer samme øvelse på 11 minutter for 220.000 kr.

På den måde fik de billige Kina-biler, der ikke selv kom med i finalen, alligevel indflydelse på finalefeltet. Og fik markeret, at nu kommer de rigtigt billige elbiler fra Kina for alvor.
Næste år kan det meget vel resultere i flere finalepladser til kineserne.






