Tesla topper ekstern analyse af bilmærkernes evner inden for software. Kina-mærker ligger højt - europæiske mærker halter bagefter.
Software bliver stadig vigtigere i moderne biler. Faktisk så vigtigt, at man i bilindustrien nu taler om software definerede biler. Altså biler bygget op omkring software før alt andet som motorer, hjulophæng og kabineindretning.
I stedet er det elektronikken, der vægtes højest. Og her spiller god software en afgørende rolle for alt fra effektiv udnyttelse af strømmen i elbiler, over brugeroplevelse af betjeningen til evnen til løbende at forbedre eksisterende biler med over-the-air opdateringer.
Tre ud af tre for Tesla
Analysefirmaet Gartner har for tredje år i træk vurderet de 24 bilmærkers kompetencer inden for software. Og for tredje gang i træk kommer Tesla, der anses for at være det første mærke, der begyndte at lave software definerede biler, ud som vinder.
Gartner giver Tesla en samlet score på 79,3 procentpoint. En lille stigning på tre procentpoint sammenlignet med sidste år.
Analysen går ikke på brugeroplevelsen af bilmærkernes software. I stedet vurderer Gartner, hvor godt bilproducenternes følger med den lynhurtige udvikling inden for software, om de holder sig opdaterede og evner at tænke nyt.
Analysen er baseret på disse to, centrale spørgsmål:
1. I hvilken grad prioriterer virksomheden software? 2. Hvor avancerede er deres produkter inden for områder, der er særligt afhængige af software?
Kina haler ind
Ifølge Gartner fastholder Tesla altså sin førerposition.
Men konkurrenterne haler ind på Tesla. Især nye kinesiske elbilmærker som Nio, som Gartner bedømmer til at være næstbedst med en score på 76,9 procentpoint. Det må være opmuntrende for Nio, der ellers kæmper med både salg og indtjening.
Herefter kommer endnu en kineser, tech-giganten Xiaomi, der først for nylig er begyndt at lave elbiler.
Alt i alt klarer kinesiske bilmærker sig bedst med en gennemsnitlig score på 53 procent. Godt hjulpet af hjemlige tech-giganter klarer amerikanske bilmærker sig næstbedst med en score på 50 procent. Ford stikker dog negativt ud med en lav score på blot 36,1 procent.
Europa er bagud
Sydkoreanske Hyundai-Kia vurderes til 45,5 procent. Noget efter kineserne, men langt foran de europæiske bilmærker, der i gennemsnit ligger og roder nede omkring 33 procent.
Lidt overraskende er det fransk-amerikansk-italienske Stellantis, der klarer sig bedst af bilmærkerne med base i Europa. Her ser det særligt skidt ud for VW og Renault, der ifølge Gartners analyse er langt bagefter det meste af industrien.
Ikke afgørende – endnu
Software er dog endnu ikke altafgørende for bilproducenter. De har jo mange års erfaring i at fremstille biler, der også har mange andre kvaliteter som køreegenskaber, pladsudnyttelse, komfort og byggekvalitet.
”Mange af producenterne i bunden af listen har andre kvaliteter, som vil bidrage til at gøre dem relevante mange år endnu,” siger analytiker hos Gartner, Pedro Pachero.
Men de kan ikke hvile på laurbærrene i en tid, hvor software bliver stadig vigtigere.
”De bliver nødt til at tage nogle vanskelige beslutninger, hvis de fortsætter med at ignorere deres egne begrænsninger inden for software,” advarer eksperten.