BILTEST: Med den helstøbte Audi Q4 e-tron er vi nået dertil, hvor det ikke er bilens skyld, hvis man fravælger en elbil.
Hvilken bil?
Audi Q4 e-tron er den mest prestigefyldte i trioen Q4, VW ID.4 og Skoda Enyaq, og den er samtidig billigste elbil fra mærket med de fire ringe i næsen.
365.000 kroner er prisen for en 35 e-tron med en ydelse på 125 kW svarende til 170 hk. Dens 52 kWh-batteri giver en rækkevidde på op til 335 kilometer. 40 e-tron med 204 hk har Volkswagen-koncernens store 77 kWh-batteri med en rækkevidde på 508 km. Den fås til 400.000 kr. For 15.000 kroner Attitude-udstyr har Q4 e-tron desuden adaptiv fartpilot, elektrisk betjening af bagklappen, bakkamera og p-sensor foran samt to USB-stik ved bagsædet.
Med en ekstra elmotor og dermed træk på begge aksler er ydelsen henholdsvis 265 (45 e-tron Quattro) og 299 hk (50 e-tron Quattro), og rækkevidden er reduceret med knap 30 km i forhold til den baghjulstrukne 40 e-tron. Priserne er 458.000 og 478.000 kr.
Ladeeffekten for modellerne med det store batteri er under optimale forhold op til 125 kW, for det mindre batteri op til 110 kW.
Testbilen er den forventeligt mest solgte 40 e-tron Attitude til 415.000 kr.
Vidste du at?
Audis elektriske startskud lød på biludstillingen i Frankfurt i 2009, da begrebet e-tron dukkede op første gang i et R8-karrosseri.
R8 e-tron var en 100 procent elektrisk konceptbil, men først i 2015 var den produktionsklar og til salg for de købere, der ville smide en million euro for den. Under 100 styk blev produceret, og allerede efter et år var det slut.
Men e-tron var født, og blev for alvor kendt i forbindelse med motorsport, hvor diesel-hybriden Audi R18 e-tron Quattro sejrede på Le Mans i 2012, 2013 og 2014. I 2013 med Tom Kristensen i den sejrende bil, hvor han vandt sin niende og sidste sejr på Le Mans, inden han året efter indstillede sin karriere.
Audis elektriske masseproduktion blev indledt i 2019 med den luksuriøse Q8-store SUV, Audi e-tron 55 Quattro. Den havde som i dag et 95 kW-batteri og kostede for knap tre år siden 800.000 kr. Med de nuværende afgiftsregler er prisen 630.000.
Hvordan er førerpladsen?
Q4 e-tron er en SUV med bekvem indstigning, døren lukker med et solidt pengeskabs-ka-chunk, og med hænderne på det futuristiske rat med både flad bund og top er overblikket stort.
Audi holder et stykke ad vejen fast i betjeningsgreb, som skal have et tryk og afgive et både mærk- og hørbart klik, så man ikke er i tvivl om, at man har gjort det, man ville. Det gælder for blandt andet indstilling af klimaanlæggets temperatur, sædevarme og elbagrude. Se, dét er Vorspung durch Technik i detaljen.
Desværre har Audi – måske under indflydelse af de nærmest overdigitaliserede VW-folk – ladet sig overtale til at hoppe lidt med på smartphone-begejstringen, da kontakterne på rattet også reagerer ved berøringer, ved “swipe”. En fummelfingret testchaufførs tommeltot rørte flere gange dagligt ved “et eller andet” på enten venstre eller højre side af rattet, og så havde jeg pludselig skiftet radioprogram, var hoppet frem til næste nummer på playlisten eller havde trykket på mute. Dét er irriterende. Jeg vil klart foretrække, at man på rattet mærker en “klik”-reaktion, så man ved, at nu har man skruet op eller ned eller afgivet en anden kommando.
Hvordan opleves kabinen?
Hvis man virkelig er krakiler, vil man kunne sætte en finger eller to og påpege, at vi ikke helt er på toppen af vanlig Audi-kvalitet i Q4 e-tron, da plastikken sine steder ikke er på et niveau, som man kan forvente af den fine tysker. Men det er feinschmeckerei, for generelt er bilen yderst gedigen og lækker. Bagsædet byder på god plads til tre voksne, og fraværet af kardantunnel gør det også bekvemt at sidde på midtersædet.
Q4 e-tron er seks-syv centimeter kortere end VW ID.4 og Skoda Enyaq, og det er bagagerummet, der har måttet afgive pladsen. Her er 65 færre liter end i Enyaq, men altså stadig 520 liter og under gulvet et praktisk kælderrum til ladekablerne.
Er sikkerheden i orden?
Fem ud af fem stjerner dryssede Euro NCAP ud over Q4 e-tron i den skrappe 2021-test. Dermed er den meget kollisionssikker og ikke mindst har den som standard de nødvendige, effektive systemer, der aktivt skal forhindre ulykker i at ske. Underligt nok – og desværre – koster features, der bl.a. bremser for objekter i bevægelse bagved bilen, aktiv vognbaneassistent og intelligent køreassistent, der afpasser hastigheden efter vejskilte, forankørende m.m. 5.000 kr. i en sikkerhedspakke. Den slags burde være standard i en Audi.
Hvordan kører den?
Fast og behagelig komfort, umådelig lidt støj, letkørt og en vendediameter, der vil gøre selv ejere af gaffeltrucks misundelige. Selvom badevægten har passeret 2.100 kilo, er den overraskende sporty – i hvert fald med S line-sportsundervognen og 20 tommer fælge.
Benytter man den variable indstilling til genindvinding af energi, og det bør man klart gøre – er det pærelet at gøre kørslen både glidende og miljøvenlig på én og samme tid.
Hvordan er motoren?
Det er faktisk helt rart, at en miljøvenlig elbil ikke er overpumpet med enorme elmotorer med vanvittigt mange hestekræfter.
0-100 km/t er ikke overstået i raketfart som eksempelvis en Volvo XC40 Recharge (4,9 sekunder); Q4 40 e-tron bruger 8,5 sekunder, og tophastigheden er begrænset til 160 km/t. Det giver god mening, og en sinke er Q4 jo på ingen måde.
Lynladning kan på papiret ske med op til 125 kW, og man skulle kunne lade fra fem til 80 pct. på knap 40 minutter. Men den ubekendte ved lynladning er, at det kræver optimale temperaturer, hvis det skal kunne lade sig gøre – både i forhold til batteriets evne til at modtage strøm, og ladestationens evner, så at sige. Og ladehastigheden på 125 kW kører ikke på i hele opladningsperioden fra fem til 80 pct.
Ved en OK-lynlader med en opgivet kapacitet på op til 175 kW lykkedes det ikke Hvilkenbil på noget tidspunkt at nå over 65 kW på en ni grader varm vinterdag. Med en 11 kW AC-lader monteret hjemme på matriklen kan et fladt batteri tankes helt op på under otte timer, hvilket jo rækker mere end fint under de fleste forhold.
Passer prisen?
En Audi skal pr. definition være dyrere end de to nære slægtninge. Og det er Q4 e-tron 40 Attitude også. Men ikke meget. For 420.000 kr. får man en veludstyret Q4 inklusive en tilrådelig sikkerhedspakke, og rundt regnet 410.000 kr. er prisen for både VW ID.4 og Skoda Enyaq med nogenlunde tilsvarende udstyr.
Fortsætter man afkrydsningen på ekstraudstyrslisten, kan Audi-prisen hurtigt løbe løbsk, men med omhu kommer man langt til rimelige penge. At Audi har formået at få de priser på plads, medvirker garanteret til at få flere potentielle premiumkunder over i en elbil, og det er fuldt fortjent, at den er erhvervsbilisternes foretrukne og løb med sejren som Årets Businessbil 2022.
Er der alternativer?
De to førnævnte familiemedlemmer og så selvfølgelig de to sydkoreanere Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der har en mere avanceret 800 volts-batteriteknologi og derfor kan lade hurtigere. Men de er stadig sydkoreanere, og dermed har de ikke samme premiumstatus.
Premium-alternativer kunne være en topudstyret Volvo XC40 Recharge til 411.000 kr., men rækkevidden er kun 422 km. Mercedes EQB har en tilsvarende rækkevidde og koster 461.000 kr. Tesla Model Y fås kun med to elmotorer og voldsomt mange hestekræfter – prisen begynder ved 511.000 kr.
Vil man have Q4 i sportback-versionen – altså med coupéform og dermed mere skrå bagrude – skal man slippe 15.000 kr. mere for at få lidt mindre plads.
I øvrigt oplyser importøren, at på grund af manglen på mikrochips, som mange andre producenter er ramt af, vil man, hvis man bestiller en Q4 e-tron i dag, formentlig først kunne få den leveret i løbet af efteråret.
Konklusion:
For: Køreegenskaber, betjening, rækkevidde.
Imod: Garanti, mangler udstyr.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Audi Q4 40 e-tron Attitude
Vejl. pris, inkl. lev.: 415.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Billigste: 364.990 kr. (35 e-tron)
Privatleasing: 5.995 kr./måned, førstegangsydelse 25.000 kr. (15.000 km/år,
easingperiode 12-36 måneder)
Billigste privatleasing: 5.595 kr./måned, førstegangsydelse 25.000 kr. (35 e-tron Attitude).
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 6 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 459/187/163 cm
Bagagerum (min/max): 520/1.490 liter
Vægt: 2.125 kg
Anhængervægt: 1.000 kg (med bremser)
Rækkevidde: Op til 508 km
Batterikapacitet: 77 kWh
Ladeevne: Op til 125 kWh DC
Opladningstid: 38 minutter (5-80 pct. ved 125 kW DC), 7,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 150 kW (204 hk)
0-100 km/t: 8,5 sek
Topfart: 160 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, nødopkald, vognbanebaneadvarsel, syv airbags inkl. midterairbag, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, LED-for- og baglygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, paddles på rattet til rekuperation, p-sensor for og bag samt bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle med varme, varmepumpe, varme i forsæder, 10,25 tommer digitalt cockpit, 10,1 tommer touchskærm, lydsystem med subwoofer og 8 højttalere, DAB-radio, bluetooth, Apple Carplay, elektrisk betjening af bagklap, 19 tommer alufælge.
Ekstraudstyr:
Clever Unlimited (installation af Clever ladeboks, ubegrænset opladning hjemme og på Clevers netværk): 749 kr./måned i minimum seks måneder.
Clever Unlimited Network (ubegrænset opladning på Clevers netværk): 625 kr./måned i minimum seks måneder.
Clever Mini (op til 120 kWh/måned hjemme og på Clevers netværk): 399 kr./måned i minimum seks måneder – 2,85 kr./kWh ud over de 120 kWh.
Installation af Clever ladeboks: 2.500 kr.
Metallak: fra 5.100 kr.
Sikkerhedspakke plus (bl.a. aktiv køreassistent m. vognbaneassistent og nedbremsning for krydsende trafik, kamerabaseret vejskiltegenkendelse): 5.000 kr.
Technology Selection (bl.a. Matrix-LED-forlygter, nøglefri adgang, MMI Navigation pro med head-up display, komfortpakke m. elektrisk sammenklappelige sidespejle, aut. nedblænding af sidespejle, elektrisk lændestøtte): 32.750 kr.
Vinterpakke (bl.a. varme i rat og forrude): 7.000 kr.
S line-eksteriør (diverse designelementer, 20 tommer alufælge, sportsundervogn): 15.500 kr.
S line-interiør (sportsforsæder + diverse designelementer i kabinen): 14.500 kr.
Sideairbags bag: 3.123 kr.
3-zonet klimaanlæg: 5.114 kr.
20 tommer alufælge: 1.304-13.373 kr.
21 tommer alufælge: 10.756-20.321 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)