Bilsalg: Tesla tæver konkurrenterne

Tesla Model y

Prisnedsættelser slår fuldt igennem i det danske bilsalg i marts: Salget af Tesla slår alle rekorder og sælger seks gange mere end nummer to.

Efter årsskiftet satte Tesla priserne markant ned på de i forvejen ganske populære elbiler Model Y og Model 3. Hvis nogen skulle være i tvivl om effekten, får de svaret nu, hvor det danske bilsalg for marts er gjort op.

Svaret står nærmest bøjet i neon: Tesla er danskernes nye favoritbilmærke. Især Model Y, der ikke alene blev den mest solgte bil i Danmark i marts. Med et salg på 3.203 styk solgte Model Y mere end seks gange så godt som listens nummer to, Peugeot 208. Det er samtidig det største bilsalg nogensinde for en enkelt model i en måned på det danske marked. Den hidtidige rekord havde Ford Kuga, der i juli 2020 blev solgt i 1.688 eksemplarer. En rekord, som Tesla nu er tæt på at fordoble.

Tesla kørte også ind på tredjepladsen over det danske bilsalg i marts med Model 3. Dog med et mere beskedent antal på 443 biler.

“Tesla har vundet”

Alt i alt er Teslas position på det danske marked kun betegnes som dominerende. Og det i en grad, så det bliver bemærket i branchen:

”Skal vi ikke bare konstatere, at Tesla har vundet, og at der er ingen, der kan følge med?”, lyder det retoriske spørgsmål fra markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen til jp.dk.

Jan Lang bemærker, at Teslas prisnedsættelser har fået flere danskere til at vælge en større og dyrere bil, end de normalt gør:

”Jeg tror ikke, at der er noget land i Europa, hvor bilen på førstepladsen koster det dobbelte af modellen på andenpladsen. Vi taler stadigvæk om en bil til 400.000 kr. Det er jo helt ekstraordinært. Folk er vilde med Tesla Model Y,” siger han til jp.dk.

En anden konsekvens af Teslas fremmarch er, at et ellers populært mærke i Danmark som VW ryger helt ud af bilsalget top 10. Som de fleste andre bilmærker har VW kun i begrænset omfang reageret på Teslas prisnedsættelser i januar og februar. Og ikke med lavere priser, men med mere udstyr uden beregning. Senest har Nissan dog sænket priserne på den nye Ariya, der er en direkte konkurrent til Tesla Model Y. 

Konkurrenterne har det svært

Her på Hvilkenbil vurderer vi fortsat, at konkurrenterne helt lavpraktisk har svært ved at svare igen på Teslas prisnedsættelser: Mens Tesla følger en plan om at øge og forenkle produktionen for derefter at sætte priserne ned, kæmper flere af konkurrenterne fortsat med lange leveringstider. Hvis de samtidig ikke formår at strømline produktionen, får de groft sagt kun længere ventelister og mindre indtjening ud af at sætte priserne ned. Det giver Tesla, der kan levere i løbet af få uger, noget nær frit spil, og det viser sig nu i bilsalget. Og ikke kun herhjemme – i resten af verden stormer Tesla også frem. I Europa blev Model Y således den mest solgte model i februar. Tesla er med andre ord ved at blive den nye ’folkevogn’.

Tesla driver også omstillingen mod elbiler. Anført af Model Y og Model 3, blev der i alt solgt 6.554 nye elbiler herhjemme i marts. Det er 157 procent flere end i marts sidste år – og Tesla står for 55 procent af salget.

Det danske bilsalg marts 2023
Tesla Model Y: 3203
Peugeot 208: 516
Tesla Model 3: 443
Ford Kuga: 436
Volvo XC40: 350
Hyundai i10: 345
Nissan Qashqai: 298
Renault Megane: 294
Opel Corsa: 267
Kia Ceed: 266


Kilde: De Danske Bilimportører

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here