Men salget af elbiler er, trods fremgang, stadig kun marginalt og trues af stigende afgifter. Se de mest solgte bilmærker og modeller i november.
Salget af nye biler har det godt og er på vej mod ny rekord. I november fik 18.114 nye personbiler nummerplader på. Det er ca. 1 pct. flere end i november 2018.
Ser vi på årets første 11 måneder, er der blevet indregistreret 210.100 nye biler, hvilket er 2,7 procent flere biler end sidste år, viser nye tal fra De Danske Bilimportører.
Bilsalget for 2019 tegner dermed til at blive en smule højere end sidste års rekordsalg.
Men der er skår i glæden over fremgangen, mener Danske Banks privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen.
I november blev der solgt 374 elbiler. Det er ganske vist ca. 75 procent flere end i november sidste år, men fortsat meget beskedent sammenlignet med de 18.000 mere konventionelle biler, der blev solgt i november. Elbilerne udgjorde således kun 2 procent af bilsalget i november.
”Det understreger, at udviklingen hen mod en mere eldrevet bilpark stadig går meget langsomt. Vi forventer, at der kommer mange nye elbiler på det danske marked til næste år. Det højere udbud burde hjælpe elbilsalget på vej, men der er stadig lang vej igen før salget er oppe på siden af det konventionelle bilsalg,” konkluderer privatøkonomen.
Afgiften stiger
Desuden hænger der en truende, mørk sky over salget af elbiler og politikernes ambitiøse mål om, at der skal være en million elbiler på de danske veje om bare ti år, pointerer Hvilkenbils redaktør Jens Velling: Nemlig stigende afgifter.
”Lige som salget af elbiler endelig er ved at få fat, og der sker en markant udvidelse af udbuddet af elbiler, som kan bidrage til at øge salget, kan det paradoksalt nok blive sat tilbage,” siger Jens Velling.
Årsagen er, at registreringsafgiften efter de gældende regler skal stige fra årsskiftet. Sammensætningen af de nuværende afgifter betyder nemlig, at elbiler bliver dyrere for hvert år der går. Allerede fra årsskiftet vil elbiler, der koster over 400.000 kr., blive pålagt en stigning i registreringsafgiften. Og der er vedtaget en yderligere stigning i 2021.
Hvis der ikke ændres i registreringsafgiftsloven for elbiler, vil de altså blive dyrere i fremtiden.
De igangværende finanslovsforhandlinger kan ifølge De Danske Bilimportørers direktør Gunni Mikkelsen have stor betydning for den fortsatte udbredelse af elbiler.
Han opfordrer politikerne til at tage reglerne op til revision.
”Hvis regeringen ønsker at sænke Danmarks samlede CO2-udledninger, vil en politik som denne føre til det modsatte, da meget få borgere vil kunne købe elbiler og dermed bidrage til den grønne omstilling, ligesom vi heller ikke vil kunne bidrage til de mål som EU har sat for at tvinge bilproducenterne til at udvikle og sælge grønne biler”.
”Flere elbiler er nemlig en af de hurtigste veje til at indfri det politiske mål om at reducere CO2-udslippet med 70 procent i 2030 i forhold til 1990,” slår direktøren for De Danske Bilimportører fast.
Miniklassen er populær
Det mest populære mærke i november er Volkswagen, der har solgt 2.495 biler. På andenpladsen er det Toyota med 1.680 biler og på tredjepladsen ligger Mercedes-Benz, der har fået 1.554 nye biler ud på de danske veje.
Tre minibiler har stort set solgt lige godt. Den bedst sælgende model i november er Peugeot 208 med 513 biler. Lige i hælene er det søstermodellen Citroën C3 med 511 nye biler og på tredjepladsen Toyota Yaris (billedet) med 509 solgte biler.
FAKTA: Top 20 i november 2019
Mærke | Model | Antal |
Peugeot | 208 | 513 |
Citroen | C3 | 511 |
Toyota | Yaris | 509 |
Nissan | Qashqai | 499 |
Volkswagen | Polo | 457 |
Toyota | Aygo | 445 |
Bmw | 3’Er | 431 |
Skoda | Fabia | 416 |
Mercedes-Benz | C-Klasse | 384 |
Volkswagen | Passat | 370 |
Skoda | Octavia | 362 |
Renault | Clio | 359 |
Opel | Astra | 358 |
Mercedes-Benz | A-Klasse | 345 |
Volkswagen | Up! | 340 |
Opel | Corsa | 310 |
Toyota | Corolla | 285 |
Volkswagen | Touran | 283 |
Ford | Fiesta | 275 |
Volkswagen | Golf | 259 |
Kilde: De Danske Bilimportører