Forbrugertillid: Ny kurs for bilsalget efter flere måneder med nedgang – tæt på 20.000 nye biler indregistreret i marts.
Der blev indregistreret 19.618 nye personbiler i marts, ifølge tal fra De Danske Bilimportører. Det er en stigning på 17 pct. i forhold til marts 2014. Ligeledes var salget i marts i år 12 pct. højere end nogen anden måned i hele 2014. Første kvartal af 2015 ligger samlet set 3 pct. højere end første kvartal 2014.
Ifølge Danske Banks privatøkonom Las Olsen, der har kigget nærmere på tallene, er det det højeste antal på en enkelt måned nogensinde, hvis man ser bort fra to enkelte måneder i 1997 og 1998, som var påvirket af afgiftsomlægninger. Nu er det normalt, at bilsalget er højt i marts, understreger han, men også korrigeret for det er dagens tal meget højt og altså kun overgået ganske få gange tidligere.
Over det seneste års tid har markedet ellers budt på en vis afmatning i bilsalget, selv om det stadig er på et højt niveau. Det skyldes ifølge Las Olsen blandt andet, at behovet for udskiftning af gamle biler er mindsket lidt. De mange biler, der blev købt fra nye i 1997 og 1998, er ved at være skiftet ud.
Bilkøb kræver tillid til økonomien
Han peger dog også på en række faktorer, der hjælper bilsalget lige nu.
”Der er meget, der taler for, at mange skal købe sig en ny og større bil nu. Renten er ekstremt lav, forbrugertilliden er meget høj, realindkomsten er stigende, og det samme er beskæftigelsen. Men den anden vej trækker, at vi stadig har en stor gæld i husholdningerne med fra sidste opsving. Vi regner med, at resultatet af det alt i alt vil være moderat stigende forbrug her i 2015, og det passer dagens tal meget godt med,” siger Las Olsen.
Han mener, at en ny bil i Danmark er en så stor investering, at det kræver stor tillid til økonomien at købe én, og meget tyder på at tilliden er på vej opad. Ifølge De Danske Bilimportører er det især de større biltyper, der står for væksten nu.
Større biler sælger bedre
Således køber danskerne fortsat færre mikrobiler i A-segmentet, mens salget i B-segmentet ser ud til at have stabiliseret sig både for de seneste 12 måneder, såvel som for kvartalet. Udviklingen mod de lidt større biler i C- segmentet har været stabil gennem hele sidste år såvel som i første kvartal af 2015, og der har faktisk også været en større andel af salg af store biler i D –segmentet i de første tre måneder af i år.
”Vi mener fortsat, at tendensen for bilsalget klart viser, at mange købere har et behov, som i større grad matches af biler i C-segmentet. Dette er i øvrigt det segment, hvor vi finder Europas mest solgte bil – den lidt større bil med god plads, også til fem personer, men som også kan være ganske udmærket økonomisk set mht. brændstoffet,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Bilsalget i marts byder også på en anden mindre overraskelse. Efter at være stødt af tronen i sidste måned er mikrobilen VW Up i marts tilbage på toppen som Danmarks mest solgte bil med godt 800 styk og ca. 4 pct. af det samlede salg. Til gengæld er Peugeot 108, som blandt andet i kraft af et attraktivt leasingtilbud, stod for flest indregistreringer i februar, røget helt ud af top 20. Peugeot 108 er dog stadig landets mest solgte bil set over årets første tre måneder.
I den lidt større miniklasse er den nye Opel Corsa (billedet) kommet ganske godt fra start med et salg på 411 biler, hvilket rækker til en plads som Danmarks 11. mest solgte bil i marts.
Fakta: Top 20 for personbiler marts 2015
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | VOLKSWAGEN UP! | 803 | 4,1% |
2 | FORD KA | 610 | 3,1% |
3 | PEUGEOT 208 | 540 | 2,7% |
4 | PEUGEOT 308 | 532 | 2,7% |
5 | TOYOTA AYGO | 523 | 2,7% |
6 | VOLKSWAGEN GOLF | 504 | 2,6% |
7 | HYUNDAI I20 | 435 | 2,2% |
8 | SKODA OCTAVIA | 429 | 2,2% |
9 | RENAULT NY CLIO | 423 | 2,2% |
10 | MITSUBISHI SPACE STAR | 416 | 2,1% |
11 | OPEL CORSA | 411 | 2,1% |
12 | TOYOTA YARIS | 391 | 2,0% |
13 | FORD FIESTA | 382 | 1,9% |
14 | NISSAN MICRA | 378 | 1,9% |
15 | RENAULT CAPTUR | 372 | 1,9% |
16 | VOLKSWAGEN PASSAT | 360 | 1,8% |
17 | VOLKSWAGEN POLO | 356 | 1,8% |
18 | CITROEN C1 | 337 | 1,7% |
19 | NISSAN QASHQAI | 322 | 1,6% |
20 | SKODA CITIGO | 317 | 1,6% |
Total top 20 | 8.841 | 45,0% | |
Øvrige | 10.808 | 55,0% | |
Total | 19.649 | 100,0% | |
Top 20 for personbiler, Jan. – mar. 2015 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | PEUGEOT 108 | 1.984 | 4,0% |
2 | PEUGEOT 208 | 1.958 | 4,0% |
3 | VOLKSWAGEN UP! | 1.856 | 3,8% |
4 | TOYOTA AYGO | 1.498 | 3,0% |
5 | PEUGEOT 308 | 1.403 | 2,8% |
6 | MITSUBISHI SPACE STAR | 1.371 | 2,8% |
7 | VOLKSWAGEN GOLF | 1.308 | 2,7% |
8 | TOYOTA YARIS | 1.265 | 2,6% |
9 | FORD FIESTA | 1.182 | 2,4% |
10 | RENAULT NY CLIO | 1.144 | 2,3% |
11 | VOLKSWAGEN POLO | 1.061 | 2,2% |
12 | SKODA OCTAVIA | 1.022 | 2,1% |
13 | KIA PICANTO | 1.005 | 2,0% |
14 | FORD KA | 1.003 | 2,0% |
15 | HYUNDAI I10 | 978 | 2,0% |
16 | OPEL CORSA | 975 | 2,0% |
17 | RENAULT CAPTUR | 944 | 1,9% |
18 | SKODA CITIGO | 839 | 1,7% |
19 | HYUNDAI I20 | 827 | 1,7% |
20 | NISSAN QASHQAI | 778 | 1,6% |
Total top 20 | 24.401 | 49,5% | |
Øvrige | 24.877 | 50,5% | |
Total | 49.278 | 100,0% |
Kilde: De Danske Bilimportører