Mens EU truer med øget told på kinesiske elbiler, maner europæiske luksusmærker til ro – Kina kan ’ikke bare overtage Europa’.
Kineserne vil oversvømme Europa med billige elbiler – og det kan blive et alvorligt slag mod europæisk bilindustri.
Sådan har det lydt ildevarslende gennem længere tid, og det fik EU-kommissionen til tidligere i denne måned at true med at øge tolden på biler fra Kina. Endda med tilbagevirkende kraft, hvis beslutningen gennemføres.
Men nu advarer flere europæiske bilmærker mod at øge tolden på kinesisk fremstillede elbiler.
”Europæisk bilindustri, når det kommer til BMW-koncernen, er ikke massivt skadet af importen af kinesiske biler, lige som det heller ikke er i EU’s interesse at øge tolden på disse produkter,” sagde BMWs topchef Oliver Zipse på BMWs årlige pressekonference.
Zipse kalder den kinesiske trussel mod europæisk bilindustri for ”overdrevet”:
”Ingen kan bare komme ind på så stort et marked som det europæiske og bare overtage det,” uddybede han på pressemødet.
Frygter kinesisk gengældelse
Særligt de dyrere europæiske bilmærker som BMW er bekymret for, at øget told vil medføre gengældelse fra Kina og negative reaktioner fra mere end én milliard kinesere. Kina stod for en tredjedel af BMWs samlede salg sidste år, og er tyskernes største marked.
Flere af Oliver Zipses direktør-kolleger i Tyskland deler derfor hans bekymring for udsigten til øget told.
Tidligere på måneden udtrykte VW-bossen Oliver Blume også bekymring for udsigten til mere protektionisme i både EU og USA.
”Vi kæmper for fri og fair verdenshandel og taler også med den tyske regering,” forklarede VW-chefen på et investor-møde.
Mercedes vil sænke told
Mercedes-chefen Ola Kallenius går et skridt videre og foreslår lige frem, at tolden skal sænkes på kinesiske elbiler:
”Hæv ikke tolden. Jeg er imod, og foreslår, at man skal gøre det modsatte og sænke den nuværende told,” sagde han for nylig til Financial Times.
Som BMW-chef Oliver Zipse er Ola Kallenius bekymret for kinesisk gengældelse. Han frygter også, at protektionisme vil reducere konkurrencen og dermed kvaliteten blandt Europas bilproducenter.
Unfair konkurrence
Men én ting er dyre bilmærker som BMW og Mercedes, der sælger mange biler i Kina. Noget helt andet er de europæiske mainstream-mærker, der tjener færre penge på fornuftige familiebiler og derfor hurtigere bliver presset på indtjeningen af billige, kinesiske elbiler.
Renault-chefen Luca de Meo advarede for nylig i et åbent brev til EU-kommissionen om konsekvenserne af Kinas ’angreb’ med billige elbiler på Europa. Ifølge de Meo betyder kinesisk statsstøtte samt lavere priser til løn og energi, at kinesiske bilproducenter kan fremstille biler 25 procent billigere end deres europæiske konkurrenter.
Det er det, som mange europæiske bilproducenter kalder ’unfair konkurrence’, og som har fået EU til at overveje øget told på kinesiske elbiler.
EU kommissionen forventes at træffe beslutning om, hvorvidt tolden skal øges, til sommer.
Den tyske selvfortælling på de bonede gulve blandet med deres egne nye milliardinvesteringer i produktions -og udviklingskapacitet i Kina, er en stærk og tilsyneladende blændende cocktail for habitterne i Tysklands vel nok vigtigste erhverv.
“Ingen kan bare komme ind på så stort et marked som det europæiske og bare overtage det”, nej, det er der jo heller ingen som tror kommer til at ske. Måske 2.5%/år de næste 15 år. Held og lykke med det Tyskland.
Det skal han jo sige. Mange BMW modeller bliver jo lavet i Kina.