BMW har nu løftet sløret for i alt seks dedikerede elbiler, der baserer sig på sydtyskernes Neue Klasse-platform med 800 volt-teknologi.
Store dele af paletten er repræsenteret – sedan, stationcar og SUV – på listen over BMW’s kommende elbiler. Alle står på fabrikkens højteknologiske platform Neue Klasse, der er dedikeret til elbiler.
Længe har det stået klart, at den nye klasse vil føde en sedan på størrelse med den nuværende 3-serie plus en afløser for SUV’en X3. Men nu er sydtyskerne lidt mere konkrete om de andre modeller, som platformen skal danne basis for. Det skriver branchemagasinet Automotive News.
Udover iX3’eren, der skal bygges i Ungarn og er klar i slutningen af 2025, kommer også en forlænget iX3; den er dog ikke relevant for os, da den kun er tiltænkt det kinesiske marked.
Elektrisk 3-serie i 2026
Produktionen af sedanen på størrelse med 3-serien starter på fabrikken i München i 2026, og senere vil den også blive bygget på BMW’s fabrikker i Mexico og Kina. Modelbetegnelsen skulle blive i320 og i330 afhængigt af specifikationer. Den fossildrevne 3-serie vil, indtil den måtte udgå, derefter hedde 320 og 330 uden “i” for benzin og uden “d” for diesel.
Den fjerde Neue Klasse-model er en coupéformet iX4, der også kommer i 2026, og den bliver fulgt af en stationcar året efter. Den sjette Neue Klasse-baserede er SUV’en iX1, der skal afløse den nuværende X1 – hvornår den kommer, er ikke oplyst.
Meget afhænger af Neue Klasse
Sydtyskerne har store forhåbninger til Neue Klasse-platformen, og det er også nødvendigt. BMW – og de øvrige tyske bilproducenter – er i øjeblikket ved at blive godt og grundigt overhalet indenom af de fremadstormende, elektriske kinesere, der sprøjter elbiler ud.
Og ikke mindst overhalet af Tesla, der udover at masseproducere i høj fart også gentagne gange har sænket priserne og sat yderligere tommelskruer på den fodslæbende tyske bilindustri.
BMW har bebudet, at Neue Klasse vil sætte nye standarder for rækkevidde, opladning og pris, ligesom bilen i det hele taget vil være “påfaldende anderledes end andre biler”.
Lav vægt, hurtig opladning
Platformen benytter samme effektive 800 volts-teknologi, som Porsche og Hyundai-Kia indtil videre er alene om, og selve batterierne skulle have en højere energitæthed og dermed være mere effektive.
Batteripakken vil desuden være en del af karrosseriets struktur, hvilket vil betyde lavere vægt og lavere produktionsomkostninger.
De kommende BMW-modellers forbrug skulle være op til 25 procent lavere end de nuværende elektriske modellers.
Vi krydser fingre for at det lykkes, i praksis.