BMW lover 30 pct. længere rækkevidde

neue klasse rækkevidde

800 volt teknologi giver BMWs kommende Neue Klasse af elbiler 30 pct. længere rækkevidde og gør lynladning 30 pct. hurtigere.

BMW er for alvor ved at varme op til mærkets ’Neue Klasse’ af elbiler, der sættes i produktion senere i år.

Forleden fortalte BMW, at en kommende elektrisk M3 med fire elmotorer potentielt kunne få et helt overjordisk moment på 18.000 Nm.

Nu løfter bayrerne sløret for den civile drivline i Neue Klasse. Med 800 volt teknologi og en ny batteripakke, der skifter fra prismatiske til cylindriske celler er der dømt happy hour: Ifølge BMW giver det både Neue Klasse 30 pct. længere rækkevidde og 30 pct. hurtigere lynopladning sammenlignet med BMWs nuværende elbiler.

750 km rækkevidde

BMW sætter ikke præcise tal på, så vi har selv haft gang i lommeregneren. Da vi ved, at de to første Neue Klasse bliver en elektrisk 3-serie og en tilsvarende SUV-udgave, svarer det nogenlunde til henholdsvis en BMW i4 og en iX3 i dag.

BMW i4 med baghjulstræk har en WLTP-rækkevidde på 581 km, mens den nu udgåede iX3 måtte nøjes med 460 km. Begge kan lynlade 10-80 pct. i omegnen af 30 min.

Overfører vi 800 volt teknologien og de andre forbedringer til de kommende Neue Klasse elbiler, kan det oversættes til en rækkevidde på mellem 625 og 750 km, mens tiden ved lynladeren kan reduceres til ca. 22 minutter.

Runde battericeller øger energitætheden og gør batteripakken i BMWs Neue Klasse fladere.

Det lyder realistisk og flugter godt med specifikationer for andre elbiler med 800 volt teknologi. Nogen egentlig revolution er der ikke tale om – endnu større forbedringer kommer først med helt nye batterityper som solid state.

BMW lægger da også op til, at specifikationerne kan blive endnu bedre hen ad vejen.

Lettere, billigere og mere effektiv

Tyskerne løfter også sløret for, at Neue Klasse får forbedrede udgaver af både synkron (EESM) og asynkron (ASM) elmotorer. Styreelektronikken, der er afgørende for både effektivitet – altså udnyttelse af strømmen – og køreoplevelse, kommer også i en helt ny generation.

Alt i alt lover BMW, at drivlinen i Neue Klasse fra start vil have 40 pct. lavere energitab, være 20 pct. billigere at fremstille og sidst men ikke mindst være 10 pct. lettere end drivlinen i BMWs nuværende elbiler.

Den første Neue Klasse elbil – formentlig afløseren for iX3 (billedet) – går i serieproduktion senere i år på BMWs fabrik i ungarske Debrecen.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here