BMW har ombestemt sig. Fra 2025 skal BMW elbiler baseres på en platform udelukkende til elbiler – og ikke også benzin, diesel og hybrid.
Der blæser nye og mere elektriske vinde hos BMW. For blot et år siden sagde udviklingschef Klaus Frøhlich, at BMW ville bygge platforme, der på samme tid kunne bruges til diesel, benzin og hybridmotorer samt ren eldrift. Et kommende eksempel på den strategi bliver iX3, der i bund og grund er den nuværende X3 SUV med batterier og elmotorer. iX3 lanceres i 2021 og kort efter følger i4, der på samme måde er den nye 4-serie ombygget til elbil.
Men nu har BMW ombestemt sig. Fröhlich er sendt på tidlig pension og afløst af Frank Weber, der var med til at udvikle hybridbilen Volt for General Motors. Og Weber lægger – med velsignelse fra BMWs ligeledes nye koncernchef Oliver Zipse – strategien om: Fremover skal BMWs elbiler bygges på platforme, der eksklusivt er udviklet til elbiler. Det giver typisk fordele som bedre pladsudnyttelse, lavere vægt og lavere produktionsomkostninger. Til gengæld stiger udviklingsomkostningerne. En platform er selve grundlaget for en bil, og koster milliarder af kroner at udvikle. På den måde har BMW altså sparet penge på sin nuværende strategi, hvor en platform skal rumme alle former for drivliner.
”Vi indretter vores bilarkitektur anderledes fra midten af årtiet. Vores nye Cluster-arkitektur er beregnet til eldrift og tages i anvendelse fra 2025,” siger koncernchef Oliver Zipse til branchemediet Automobilwoche.
Dermed skifter BMW til samme strategi som de mærker, der satser mest helhjertet på elbiler. Det gælder VW-koncernen, Hyundai-Kia, Volvo, Mercedes og ikke mindst pionererne Nissan-Renault, der alle har eller er på vej med dedikerede platforme til elbiler.
BMW har gjort det før
Her har BMW i øvrigt været før: I 2013 lancerede BMW elbilen i3 (billedet) på en særdeles avanceret elbils-platform, der bl.a. var bygget af kulfiber. Det var en kostbar konstruktion, og mens i3 var forud for sin tid, fik BMW aldrig rigtigt fulgt op på det stærke udspil. Udviklingen af andre elektriske modeller stod stille, mens andre mærker – ikke mindst amerikanske Tesla – for alvor rykkede med deres elbiler.
Timingen var dårlig, for i 2015 satte VW’s dieselskandale uforvarende gang i et kapløb mod elektrificering, som tilsyneladende overraskede BMW og den daværende ledelse. Det er formentlig også forklaringen på, at BMW aktuelt bliver nødt til at satse på ’multi-platforme’, der både rummer forbrændingsmotorer og ren eldrift. Der har simpelthen ikke været tid til andet på den korte bane.
Valget af Oliver Zipse, der er kendt som fortaler for at bruge ny teknologi, samt en udviklingschef fra General Motors’ hidtil mest ambitiøse elbilprojekt vidner om, at BMW nu kommer til at satse mere helhjertet på elbiler.