Teknologien fra nichebilerne i3 og i8 vil i fremtiden blive bygget ind alle BMW’s volumen-modeller. Først for står en 3-serie hybrid.
I den nære fremtid vil du kunne sætte din BMW 3- eller 5-serie i stikkontakten og suse lydløst rundt i byen – vel at mærke uden at give køb på forbrændingsmotoren ude i snuden.
BWM har offentliggjort planer om at kapitalisere på teknologien fra nichebilerne i3 og i8 og udbrede den såkaldte plug-in-hybrid-teknologi til hele modelrækken.
Det bedste fra to verdener
Såkaldte plug-in-hybrider kombinerer en benzin- eller dieselmotor med en eller flere elmotorer og supplerer med et stort batteri, der kan lades i stikkontakten og forøge rækkevidden.
BMW har udviklet to udgaver af teknologien til henholdsvis mikrobilen i3 og sportsvognen i8.
Den 2-cylindrede benzinmotor i i3 er ikke koblet til hjulene men fungerer alene som en generator, der kan skabe strøm til elmotoren og dermed udvide rækkevidden.
Den 3-cylindrede, turboladede, 1,5-liters benzinmotor i i8 trækker på baghjulene og samarbejder med en elmotor, som sidder monteret på forakslen og driver forhjulene.
3-serie med turbo og elmotor
Angiveligt er det primært den sidstnævnte løsning, som tyskerne satser på til de større modeller i porteføljen. Første nye plug-in-model bliver således en 3-serie, der ifølge BMW vil få en 4-cylindret “TwinPower” turbomotor samt en elmotor. Meningen er, at elmotoren primært skal skubbe bilen rundt i byen, mens benzinmotoren tager over, når byskiltet passeres.
Hybrider med op til 670 hk
BMW har som erklæret mål at maksimere tiden, hvor bilerne kan køre på strøm alene, således at fremtidige modeller får batterier, der har dobbelt så stor kapacitet som de nuværende hybrider.
Desuden vil BMW tilbyde hybridmodeller med en samlet ydelse på helt op til 670 hk og batterier med en kapacitet på op til 20 kWh.
Læs også: BMW i3 kommer også med forlængerledning