BMW solgte flere elbiler i 2024 end Audi og Mercedes tilsammen

bmw elbiler

BMW har satset stort på at udvikle elbiler og fossilbiler på samme platform i samme design. Det har vist sig at være den rigtige strategi.

Mens især Mercedes har kastet sig helhjertet ind i at udvikle aerodynamiske elbiler på dedikerede platforme, har BMW haft en mere konservativ tilgang. BMWs elbiler som iX1, iX3, i4 og i5 er ret beset fossilbiler, der er ombygget til elbiler. Designet råber heller ikke ligefrem elbil. Bortset fra de manglende udstødningsrør på i-modellerne, er de umulige at skelne fra deres fossil-fætre.

Her på Hvilkenbil har vi sjældent misset en lejlighed til at rose Mercedes for deres radikale tilgang og omvendt kritisere BMWs mere fodslæbende måde at lave elbiler på. Vores argument har været, at der teknisk er indlysende fordele ved at lave dedikerede elbiler: Bedre pladsudnyttelse, lavere luftmodstand og dermed længere rækkevidde, bedre integration af software med resten af bilen osv.

368.000 BMW-elbiler

Det holder vi fast i. Men bøjer os samtidig for, at BMW tydeligvis ved mere om at sælge biler til deres kunder, end vi gør.

Sidste år solgte BMW nemlig flere biler end ærkerivalerne Mercedes og Audi – tilsammen.

Globalt solgte BMW 368.475 elbiler. Til sammenligning solgte Mercedes 185.059 elbiler, mens Audi – der også sværger til dedikerede elbiler – solgte lidt over 164.000 elbiler.

Selv når man lægger Audis og Mercedes salg sammen, solgte BMW stadig 20.000 flere elbiler end rivalerne.

Mini og Rolls går også frem

At BMW Group også oplevede fremgang i salget af elbiler fra koncern-mærkerne Mini (+24 pct) og Rolls-Royce (+479 pct.) understreger bare, at BMW har set rigtigt, da de satsede på, at deres kunder ikke var klar til ’anderledes’ elbiler. Omvendt har Mercedes måttet erkende, at de var en postgang for tidligt ude med futuristiske elbiler som EQE og EQE SUV, der slet ikke har solgt så godt som forventet.

Neue Klasse X
Sådan ser konceptudgaven af BMWs første Neue Klasse elbil ud. Vi ser den sidst på året -formentlig under navnet iX3.

Af samme grund skifter Mercedes over til BMWs strategi med at udvikle nye bilmodeller, der både kan køre på el eller brændstof og i øvrigt er svære at skelne fra hinanden.

Ny Klasse i år

Og her bliver det så spændende. For allerede i år skifter BMW faktisk over til Mercedes’ strategi med at satse hele el-butikken på dedikerede elbiler, der tilmed ligner noget fra fremtiden. ’Neue Klasse’ hedder BMWs kommende elbiler, der står på dedikerede platforme med 800 volt teknologi, får ekstremt hurtig lynladning, avanceret digital betjening og rekordlang rækkevidde på op til 900 km.

Første model – en mellemstor SUV a la BMW iX3 – kommer sidst på året. Det skal blive spændende at se, om BMW igen har set rigtigt, og bilkøberne faktisk er klar til en Ny Klasse af elbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here