Test: Den er Årets Bil – og det er i overkanten

BMW i5
Ifølge Hvilkenbils redaktør Jens Velling, er BMW i5 hæmmet af, at den både skal el- og fossilbil. Men den blev Årets Bil i Danmark 2024.

BILTEST: BMW i5 er effektiv, men Årets Bil i Danmark kommer til kort på flere punkter, fordi den ikke kun er udviklet til at være elbil.

Hvilken bil?

BMW i5 er – som det lille ’i’ sladrer om – den elektriske udgave af BMWs nye 5-serie. Modsat en direkte rival som Mercedes EQE, som vi testede for nylig, kommer den nye 5’er også med benzin-, diesel og hybridmotorer. BMWs ingeniører har altså skullet løse flere udfordringer på én gang, da de udviklede 5-serien. Hvorfor det på nogle områder giver modellen en række udfordringer, vender vi tilbage til.
5-serien blev født i 1972 og har været en solid succes for BMW. Den nye model med den interne betegnelse G60 er ottende generation, og som altid er bilen noget af en ’showcase’, hvor BMW viser, hvad de kan. Ofte har de tyske ingeniører i München ramt 5-serien lige så rent, som spillerne rammer bolden i den nærliggende fodboldklub Bayern München. Det har givet modellen en stor og trofast fanskare og gjort 5-serien til en målestok for konkurrenterne.
BMW i5 fås fra 590.000 kr. Her tester vi den med M Sport udstyr til 625.000 kr.

Vidste du at?

BMW i5 er en stor bil. Ottende generation gennembryder for første gang fem-meters muren, og det er du aldrig i tvivl om, når du cruiser gennem byen og skal lirke den nye 5’er ind i en p-bås.
Trods prisen er den også relativt billig. Dels slipper den som elbil med lav afgift, dels er prisen allerede inden lanceringen i efteråret blevet sat ned to gange. Selv et premiummærke som BMW har været nødt til at reagere på den benhårde priskrig på elbiler. Prisen betyder også, at den elektriske i5 – også efter importørens vurdering – bliver den mest solgte 5-serie på det danske marked.
De fleste vil dog næppe vælge den testede sedan her. Sidst i maj kommer i5 nemlig som praktisk stationcar. Merprisen for Touring er endda usædvanlig beskeden efter BMW-standarder, nemlig 14.500 kr. Da Touring-udgaven samtidig er langt mere praktisk, og der kun er få stationcar-konkurrenter i klassen, giver det BMW en fordel.

Hvordan er førerpladsen?

BMW kan noget med førerpladser, og det gælder også i den nye 5-serie. Først og fremmest sidder du fremragende i store sportssæder med et perfekt forhold mellem sæde, rat og pedaler. Her kan du sidde længe uden pause, mens bilen æder hundredevis af kilometer.

Udsigten til en langstrakt motorhjelm gennem en smal forrude er klassisk BMW. Men også lidt altmodisch i en tid, hvor mange elbiler flotter sig med luftige glastag. I i5 sidder du under et sort loft, der snarere gør stemningen lidt trykket og bister.

Cockpittet er også BMW-typisk med udsigt til to kurvede skærme, der orienterer sig mod føreren. Men samtidig moderne med fuld digital instrumentering, kontrolleret af software i version 8.5, der sørger for hurtig respons på alle kommandoer. Udfordringen er, at systemet kan så meget, at du nemt mister overblikket i labyrinten af apps. Samtidig foregår selv basale kommandoer som låsning af døre, advarselsblink og temperaturstyring via berøringer af skærme og overflader uden fysisk feedback. Det er sterilt og kræver stor visuel opmærksomhed, som du så ikke kan give vejen og omgivelserne. Andre elbiler lider af samme ’fremmedgørelse’, men som en drivers car, bør BMW gøre betjeningen mere intuitiv og stemmestyringen bedre.

Hvordan opleves kabinen?

Kabinen i i5 er en lidt skizofren oplevelse. Enkelte steder virker plasticen rustik, delene i sort pianolak flasher dine fedtede fingeraftryk og de tværgående indlæg, der skal forestille glaskrystal, ligner noget, der er lavet af gamle plasticflasker. Faktisk kniber det lidt med premium-oplevelsen i 5-kabinen. Men så slår BMW kontra med en bundsolid samlekvalitet – selv på de ondeste brosten er der ikke noget, der knirker i kabinen. Respekt!
Så er der pladsen – en gammel akilleshæl i 5-serien. Selv om i5 er overdådige 506 cm lang, øder BMW pladsen væk på en kølerhjelm på størrelse med et spisebord, der oven i købet mest dækker over nogle ledninger og lidt elektronik. Prisen for også at skulle rumme en ottecylindret fossilmotor betales på bagsædet, hvor benpladsen i bedste fald er afmålt og midterpladsen er hæmmet af en stor kardantunnel. Bedre bliver det ikke i bagagerummet: 490 liter er beskedent for så stor en bil. Pladsudnyttelsen er simpelthen ringe, og det bliver meget tydeligt i sammenligning med elbiler, der står på en dedikeret ’skateboard-platform’ til eldrift.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP crashtestede BMW 5 i slutningen af 2023 med et overbevisende resultat. I alle crashtest-discipliner beskytter 5-serien sine passagerer effektivt. Kun i pæletesten, hvor bilen slynges sidelæns ind i en metalpæl, afslørede testen en relativt høj belastning af chaufførens brystkasse. Aktive sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse fungerer også glimrende. Du er også hjulpet af bl.a. blindvinkelalarm og en adaptiv fartpilot, der kan indstilles til automatisk at følge fartgrænserne. En aktiv motorhjelm, der popper op ved sammenstød, mildner slaget for bløde trafikanter, der er så uheldige at komme i vejen for den store tysker. Alt i alt blev det til samtlige fem stjerner i Euro NCAP-testen. Du kan læse hele testen her. Se også video herunder:

Hvordan kører den?

Der er altid høje forventninger til et bilmærke, der vil være ’den ultimative køremaskine’. Og et håb om, at netop BMW kan tilføre de ofte ferske elbiler noget ’Freude am Fahren’.
BMW i5 forsøger – men når ikke helt i mål. Den lykkes med en stabil og sporsikker fremfærd på motorvejen, der gør den til et rigtigt langtursmissil. Og hiver et gammelt, men skønt BMW-trick ud af ærmet: Trods sin enorme størrelse og vægt virker den faktisk mindre og lettere, når du inviterer til dans på en snoet landevej. Dét er køreglæde.
I byen er den mindre veloplagt. Først og fremmest er i5 bare gross og tilmed svær at overskue. Uden p-sensorer og bakkamera tumler du rundt som den berømte elefant i glasbutikken.
Selv ved lav fart har hjulene også en tendens til at slå sig på huller og ujævnheder. M Sport-udgaven har en opstrammet undervogn, der sætter hårdt mod hårdt i stedet for at glatte ud, som tidligere udgaver af 5-serien har været så gode til. Det er trættende. Læg hertil overraskende meget støj fra hjul (vinterdæk på 20-tommer fælge) og vind, og i5 indfrier ikke helt forventningen om at være en særligt komfortabel og støjsvag el-limousine. Efter vores mening byder ’lillebror’ BMW i4 på en mere lækker køreoplevelse.

Hvordan er motor og opladning?

Kigger man alene på tallene, er i5 en gennemsnitsvarevare med et batteri på 81 kWh, der giver en rækkevidde på 572 km og kan lynlades med op til 205 kW. Men elektrisk spiller det som et tysk schlagerband efter indtagelse af et par store weissbier: Elmotorens 250 kW (340 hk) har et solidt punch og leverer kræfterne i et langt støj- og vibrationsfrit sug. Lynladning er ikke ligefrem lynhurtig, men ladekurven er ganske flad, så i5 holder spændingen godt oppe frem mod de 80 pct.

Effektiviteten er også godkendt: Vi testede i5 på langtur på tysk Autobahn, hvor vi kørte op til 130 km/t over meget lange stræk. Bilen kvitterede med godt 5 km pr. kWh – det er overbevisende, også selv om forholdene var gunstige med næsten ingen vind og temperaturer mellem 10 og 22 grader.

Når vi sammenligner med de højere SUV-typer, som mange bilkøbere foretrækker, er det tydeligt, at BMW i5 har gavn af sit lavere og mere vindglatte karrosseri.

Passer prisen?

Ja, over 600.000 kr. er naturligvis mange penge for en bil, men sammenlignet med konkurrenterne er prisen fair. I forhold til de fossile udgaver af i5 er der nærmest tale om et slagtilbud. For eksempel skal du betale over 100.000 kr. mere for 5-serien som ladehybrid og 66.000 kr. mere for en svagere 520d med dieselmotor og mindre udstyr.
Hertil kommer, at BMW er ganske rundhåndet med standardudstyret i i5 – selv metallak er med i prisen. Tager du de lavere driftsomkostninger med i regnestykket, er i5 mindre dyr end prisen umiddelbart indikerer.

Er der alternativer?

Mercedes EQE er den direkte rival til BMW i5. Med en attraktiv AMG-pakke matcher den M-Sport udgaven af i5 til stort set samme pris, 627.500 kr. Mercedes har mindre power, men større drejningsmoment og især længere rækkevidde. Komfort og plads er også bedre, så selv om EQE efterhånden har to år på bagen, er den vores valg i en direkte sammenligning med BMW i5.
Senere i år kommer en anden sydtysk ærkerival i form af Audi A6 e-tron. Med avanceret 800-volt teknologi ser den lovende ud, men vi kender endnu ikke prisen.
Omtrent samtidig kommer Polestar 4 som en spændende outsider. Med sine 484 cm er den kortere end i5, men med tre meters akselafstand og dedikeret elbils-platform formentlig mere rummelig. Med 200 kW (272 hk) og 610 km rækkevidde begynder den ved attraktive 465.000 kr. med lige så meget standardudstyr som i5.

Konklusion:

For: Kørestilling, elektrisk effektivitet.
Imod: Pladsudnyttelse, komfortmangler, størrelse, beskeden garanti.
Hvilkenbil siger:

BMW har selvfølgelig ikke glemt at lave gode biler. Men anno 2024 er det halvhjertet at stille med en elbil, der også skal håndtere fossilmotorer. Til prisen er der så mange kompromisser i BMW i5, at vi ikke forstår, at den vandt titlen som Årets Bil i Danmark 2024. BMW-fans skal dog ikke fortvivle: Vælg i stedet den mindre, men mere komfortable, helstøbte og billigere i4. Eller vent på næste års Neue Klasse, hvor BMW endelig går all-in med anderledes moderne 800-volts elbils-teknologi. Kender vi BMW, bliver den værd at vente på.

FAKTA: BMW i5 eDrive40 M Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: 625.000 kr. 
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Privatleasing: 6.995 kr./måned, førstegangsydelse 40.000 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år).
Beskatningsgrundlag: 550.000 kr.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 2 år/12 år/8 år eller 160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): (2022) 5
Antal airbags: 8 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 506/190/152 cm
Akselafstand: 300 cm
Bagagerum: 490 liter
Køreklar vægt/anhængervægt: 2.220/750 kg
kW/drejningsmoment: 250 kW(340 hk)/430 Nm
Batteri: 81 kWh (netto)
Rækkevidde (WLTP): 572 km
Forbrug (WLTP-norm): 6,3 km pr. kW (15,9 kWh/100 km)
Målt forbrug: 5,05 km pr. kW i tørvejr, næsten vindstille, 10 – 22 gr.
Max ladekapacitet: Indbygget lader: 11 kW (AC). Lynlader: Op til 205 kW (DC), 10-80 pct. på 30 min.
0-100 km/t: 6,0 sek
Topfart: 193 km/t

Særligt standardudstyr:

Bl.a. 3-zone klimanlæg, navigation, park assist, bakkamera, p-sensor for og bag, aktiv vognbaneassistent,  blindvinkelalarm, adaptiv fartpilot, M-sportsundervogn, tyverialarm, læderrat m. varme, adaptive LED-forlygter, el-justerbare sportsforsæder med køl og varme, ambientebelysning, digital instrumentering, 13-tommer trykfølsom betjeningsskærm m. stemmestyring, BMW Connected Drive, Apple Carplay, trådløs opladning af to mobiltelefoner, regnsensor, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, USB og Bluetooth, køreprofiler, 19-tommer M-alufælge, eldrevet bagklap, metallak. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

22 kW AC-lader: 15.000 kr.
Travel pakke: nøglefri betjening, eldrevet bagklap og Travel & Comfort: 21.900 kr.

[email protected]

6 Kommentarer

  1. Gearvælgeren fungerer præcis som i alle andre biler – også dem med almindelig aut. gearstang. Er der taler om en aprilsnar fra redaktionens side?

    • Nej, vi er faktisk så kedelige, at vi aldrig laver aprilsnar på Hvilkenbil – vi vil aldrig kompromittere vores troværdighed, heller ikke 1. april. Hvad angår gearvælgeren i BMW i5 synes vi, at der er mere logik i at trykke gearvælgeren frem, når man vil køre frem – og tilbage, når der skal bakkes. Det virker mest naturligt og intuitivt. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør, Hvilkenbil.

  2. “I i5 sidder du under et sort loft, der snarere gør stemningen lidt trykket og bister.”

    Nu er det jo ikke alle, der synes det er fedt at sidde og stege i et drivhus, når man kører bil. Personligt foretrækker jeg at være fri, selv om det efterhånden er svært, da det “sorte loft” giver mere sikkerhed, både visuelt og sikkert også i praksis.

  3. I5 fås også med glastag, det havde den, jeg prøvede for et par uger siden. Må dog indrømme, at jeg lukkede gardinet efter 5 minutter, da jeg ikke gider køre i et drivhus.
    Efter min mening rammer BMW spot on til alle os, der tøver med at købe elbil, da mange af dem der er på markedet, ligner noget fra en en scifi film. En i5 ligner faktisk en traditionel BMW, og det er der helt sikkert mange kunder til.
    Er i øvrigt helt enig i at deres plastik krystal paneler ser alt andet end eksklusive ud, og at kabinen visse steder ser lidt billig ud. Det kan nogle (dyre) krydser rette op på, men her burde BMW have løftet standard kabinen lidt.
    Efter de første motorvejs accelerationer var jeg faktisk lidt skuffet og følte den var sløv, lige indtil jeg kiggede på speedometeret. Den manglende motorlyd snød meget, og i5 er i virkeligheden ganske kvik.
    Jeg har ikke prøvet Mercedes EQE, så jeg kan ikke kommentere på, om den er bedre, men min personlige mening er, at Mercedes rammer helt ved siden af på designet på EQE og EQS, så alene derfor er de ikke på min radar.
    i5 er min favorit lige p.t. men venter dog på Touring-udgaven og vil også lige se og prøve Audi A6 e-tron, som lyder rigtig spændende.
    BMWs Neue Klasse rykker helt sikkert på teknologien, men de billeder jeg har set tyder desværre også på en træls kabine med endnu flere skærme og endnu færre rigtige knapper. Hvis det var det jeg gik efter, kiggede jeg nok hos Tesla.
    Gearstangen måtte jeg også lige kigge et par gange på, før det lykkedes at sætte i gang, men det tror jeg, man har glemt efter en uges kørsel.

    • Selvf. kan du ikke li EQE når du går efter en BMW. Men med hensyn til alt det andet du ikke kan li, kommer du nok til at vænne dig til det, da fossilbilen snart er fortid.
      Ps. Der findes stadig biler, også elbiler, med rigtige knapper. Men kan selvf. blive et problem hvis man kun kan lide BMW. 😉

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here