Efter ti år som verdens mest solgte luksusmærke skifter BMW strategi – selvkørende elbiler skal sikre det tyske bilmærkes dominans og høje indtjening.
Udviklingen i bilindustrien går hurtigere end nogensinde. Udfordringen er derfor i stigende grad at opdage og satse på de nyeste trends. Det gælder også for BMW, der ellers kan lune sig ved dels et 100-års jubilæum, dels et årti som verdens bedst sælgende luksusmærke foran rivalerne Audi og Mercedes.
Samtidig kan BMW prale af en af de absolut højeste profitmargener i bilindustrien: Hver gang BMW sælger for 100 kr., kan de sætte 10 kr. – før skat – i banken. Det er der ikke mange konkurrenter, der matcher, og det betyder en verden til forskel, når der skal investeres i den produktudvikling, der skal sikre mærket de næste 100 år.
BMW’s stærke position er bemærkelsesværdig, fordi mærket er privatejet og derfor skal finansiere alting selv. Det kræver, at man konsekvent træffer de rigtige valg. Alligevel har BMW turdet satse på for eksempel udvikling af mere brændstoføkonomiske dieselmotorer, mens man samtidig har brudt med sine egne sportslige dogmer, der i årtier har dikteret sekscylindrede rækkemotorer og baghjulstræk. Tværtimod har BMW udfordret konventionerne ved at udvikle nye og for blot få år siden utænkelige løsninger som forhjulstræk, trecylindrede motorer og familievenlige MPV’ere.
På et pressemøde i forbindelse med mærkets 100 års jubilæum for nylig i hjembyen München, løftede den nye BMW-boss Harald Krueger sløret for, hvad han ser i krystalkuglen for de næste ti år. Og hvis du stadig drømmer om, at BMW skal vende tilbage til de hæderkronede bayerske dyder som baghjulstræk, brølende benzinmotorer med mange cylindre og knivskarpe køreegenskaber, kan du godt indstille dig på fortsat at sluge nogle blå-hvide kameler.
Bedre batterier og kæmpe-SUV
Krueger ser nemlig en anderledes moderne fremtid for BMW. En fremtid, hvor BMW helt har droppet forbrændingsmotoren til fordel for elmotorer og batterier. Og hvor BMW-føreren blot slipper rattet og lader ‘den ultimative køremaskine’ overtage styringen, hvis man hellere vil se tv, tjekke mails eller bare nappe en lur under vejs.
Fremtidens BMW har endda allerede materialiseret sig i form af konceptbilen Vision Next 100 (billedet) – en ultra avanceret elbil, der på alle måder tilpasser sig sin ejers behov.
På den korte bane løftede Krueger også sløret for nogle af de mere virkelighedsnære nyheder, som BMW er på vej med. I den miljøvenlige afdeling er det en opgradering af elbilen i3, der får mere effektive batterier, mens hyper-ladehybrid sportsvognen i8 er på vej i en topløs udgave med stoftag. Dattermærket Mini er på vej med en ladehybrid og i toppen af programmet barsler BMW med X7, en full-size SUV til syv, der nok skal holde BMW’s profitmargen oppe i de tocifrede luftlag.