Dacia Duster får en storebror … måske. Bigster er navnet

En rå attitude kendetegner Dacia Bigster, der afløser Duster som Dacias topmodel. Spørgsmålet er, om Bigster bliver for dyr til Danmark.

Renaults rumænske discountmærke Dacia har et ganske solidt publikum i Danmark, men i øjeblikket kniber det lidt. En ny Duster-model – første i 14 år – er sådan set klar, og i kulissen lurer den større Bigster nu. Den er i runde tal på størrelse med Volkswagen Tiguan.

Men endnu har den danske Dacia-importør ikke kunnet forhandle prisen på tredje generation Duster plads. Som det danske afgiftssystem er lige nu, hvor elbiler og til dels opladningshybrider tilgodeses, er det svært at være fossilbil. Især hvis fossilbilen skal være billig.

Importøren har brug for moderfabrikkens velvilje for at gøre bilerne prismæssigt attraktive. Ifølge importøren er Duster-priserne dog klar om et par uger, og så forestår forhandlingerne om et spiseligt beløb for Dacias hidtil største model, Bigster.

Nu med el

Bigster er med sine 457 centimeter i længden og 171 cm i højden henholdsvis 23 cm længere og fem cm højere end Duster. For første gang i verdenshistorien er en Dacia-bagklap elektrisk betjent, og Bigster-bagagerummet sluger ikke færre end 657 liter. Det er 140 flere liter end Dusters.

Dacia Bigster findes også som firehjulstrækker.

Større bil kræver større motor, så Bigster har en ny 155 hestes hybrid-drivlinje, hvor en 4-cylindret 105 hestes benzinmotor suppleres af to elmotorer. Dacia angiver, at op til 80 procent af kørslen i byen kan foregå elektrisk. Det lyder flot, men mon ikke det kræver en del medvind og nedkørsler for at opnå det.

Bigster fås også med samme mildhybrid-drivlinje som Jogger og den nye Duster. Her er benzinmotoren på 1,2 liter, har turbo og tre cylindre. Ydelsen er 140 hk. 

Prisgæt: 350.000 kr.

Den syvpersoners Jogger koster i udstyrsvarianten Extreme med den 140 hestes motor 300.000 kr., og selvom det er en rummelig og praktisk bil, er det objektivt set en ganske høj pris for en Dacia. 

For at få en idé om, hvilke priser vi kan forvente af Duster og Bigster, kan man skele til Tyskland. Her koster Jogger med samme motor og udstyr 25.400 euro – knap 190.000 kr., men altså før moms og afgifter. I Tyskland koster Duster med samme motor 25.850 euro (knap 193.000 kr.). 

Bigster fås i fire udstyrs-varianter. Her er vi ombord i topmodellen Journey.

Til Hvilkenbil siger den danske Dacia-importør som tidligere nævnt, at man om et par uger håber at have Duster-priserne klar, og når man har dem, kan man føje i omegnen af 5.000 euro til for at nå frem til prisen på Bigster. 

Så det vil sige yderligere 38.000 kr. plus moms og afgifter for Bigster med 140 hestes mildhybrid-motor. Altså i omegnen af 350.000 kr. Merprisen for den 155 hestes bliver næppe ubetydelig.

For god ordens skyld: Alt dette er gætværk, så tag tallene med et gran salt.

Sikkerhed og salg

Til sidst runder vi Dacia-sikkerheden og Dacia-salgstallene: Den nye Duster blev tidligere i år sikkerhedstestet af Euro NCAP, og her måtte den nøjes med tre ud af fem stjerner. Jogger blev i 2021 tildelt én stjerne, Sandero Stepway kunne hive to hjem. Så det er ikke på Euro NCAP’s stjernehimmel, at Dacia funkler.

Og salget: 2022 var et ganske godt Dacia-år i Danmark. Her langede man 1.856 biler over disken. 633 Sandero, 609 Duster og 312 Jogger. Plus 226 Spring – og den taler vi ikke mere om.

I 2023 var tallet faldet til 1.133, og i 2024’s første ni måneder har 682 danskere købt en Dacia, så det rumænske mærke vil se med taknemmelighed på lidt medvind. 

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here