Dacia løfter sløret for en kommende topmodel, SUV’en Bigster. Fælles produktion på færre platforme med russiske Lada skal holde prisen nede.
Priserne skal fortsat være små, men ambitionerne er store for Dacia. En ny fem-års plan fra moderkoncernen Renault giver masser af plads til vokseværk for det rumænske discountmærke. Et meget bogstaveligt eksempel er konceptbilen Bigster – en 4,6 meter lang SUV, der formentlig triller af samlebåndet om et par år som Dacias nye topmodel.
Det med fem-års planer dufter jo lidt af socialistisk planøkonomi. Måske er det tilsigtet i denne sammenhæng, for når der bliver råd til at udvide Dacia-programmet opad, skyldes det et tæt samarbejde med russiske Lada. Renault ejer en del af Lada, og derfor er der sund fornuft i at udvide samarbejdet mellem de to lavprismærker.
Én platform til 11 biler
Fremover vil Dacia og Lada derfor dele én platform – i dag benytter Dacia sig af fire forskellige platforme. Netop platforme koster enorme summer at udvikle, så her er mange penge at spare for begge mærker. Jo flere bilmodeller, man kan lave på samme teknik, desto lavere bliver omkostningerne. Og vi hører næsten kasseapparatet sige ’kachiing’, for den såkaldte CMF-B platform kan angiveligt gabe over hele 11 forskellige bilmodeller.
”Dacia forbliver Dacia. Vi vil altid tilbyde robuste biler til attraktive priser. Men med etableringen af en ny forretningsenhed, hvor Dacia knyttes sammen med Lada, kommer vi til at benytte den fælles CMF-B platform, og vi vil udnytte synergien med Lada til udvikling af nye fælles produkter,” siger Denis le Vot, der er Renault-gruppens chef for Dacia og Lada.
Med Bigster bevæger Dacia sig for første gang op i C-segmentet, hvor der potentielt også er flere penge at tjene. Under hjelmen kommer der både el- og hybridmotorer, men mere oplyser Dacia ikke på nuværende tidspunkt. Heller ikke hvornår produktionen begynder.
Man behøver dog ikke kigge langt ind i 5-års planen for at få øje på nyheder fra Dacia: Netop nu er det rumænske mærke aktuel med introduktionen af den helt nye Dacia Sandero og Sandero Stepway. Senere i år følger den lille Dacia Spring Electric, der bliver Europas billigste elbil.