Den elektriske VW Golf skal udvikles med amerikanske Rivian

VW ID

Den amerikanske elbilproducent Rivian spiller en betydelig rolle i udviklingen af den elektriske VW Golf. Vi ser den dog først i 2029.

Volkswagens kompakte ID.3 får et lidt længere liv, end den oprindeligt var tiltænkt. For egentlig skulle den elektriske VW Golf have overtaget scenen fra ID.3 tidligere end 2029.

Årsagen til, at det først bliver i 2029, skal findes i de software-problemer, som Volkswagens datterselskab Cariad rodede koncernen ud i. Det kostede forsinkelse af modeller som Porsche Macan og Audi Q6 e-tron. Men har også betydet forsinkelse på udviklingen af en af koncernens mest ikoniske modeller.

Som konsekvens af bøvlet har Volkswagen kørt Cariad ud på et sidespor og købte sig i sommer ind i den amerikanske elbil-startup Rivian. En investering på i første omgang 5,8 milliarder dollar (42 mia. kroner). Nu er en aftale om yderligere ni mia. dollar (65 mia. kr.) ifølge det australske medie Carsales indgået mellem den californisk baserede elbilproducent og Volkswagen. De penge er øremærket, og Rivians første og vigtigste opgave for Volkswagen bliver altså at levere software til elbilen Golf.

Rivian-DNA til VW
Rivian R2
Rivian R2 kommer med dele af den software, som skal bruges i den elektriske Golf.

For at eliminere eventuelle hindringer inden den elektriske Golfs premiere i 2029 får de indledende dele af samme software premiere næste år i SUV’en Rivian R2. Dermed vil Rivian R2-teknologiens DNA og dens forventede effektivitet være et fingerpeg om dét, der er på vej i Golfen.

Dele af softwaren vil også optræde i nye modeller fra to af Volkswagen-koncernens fine mærker, Audi og Porsche. Sandsynligvis i 2027.

Flere eksperter oplyser, at Rivians software på en og samme tid er sofistikeret og simpel. Hverken Rivian eller VW har dog ladet noget sive om, hvorvidt den 900 volts-teknologi, som Rivian arbejder med, skal benyttes til Golfen. En teknologi, der skulle give mulighed for en ladeeffekt på op til 450 kW.

Rejsen indledes med Golf

At det bliver VW’s nuværende mest ikoniske model, der får fuld premiere med toppen af poppen-teknologien, er næppe tilfældigt. Som VW-topchef Thomas Schäfer har udtalt, så er vi “blevet enige med Rivian om, hvordan den nye arkitektur skal opbygges. Vi har også besluttet, at vi vil indlede denne rejse med et ikonisk produkt. Derfor begynder vi med Golfen”.

Store facelift i 2026

Inden den niende Golf – bliver navnet mon ID.Golf – kommer i 2029, har VW bebudet et solidt facelift i 2026 af VW ID.3. Den blev opdateret i 2023, så den nu er en langt bedre bil end den ID.3, der blev hastet til verden i 2019 med en masse software-børnesygdomme som resultat.

Den nuværende ottende generation Golf er planlagt til at køre videre i hvert fald indtil 2029, og den ventes opgraderet i 2026 til en version 8.5.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here