Denne lille og billige elbil ligner et danskerhit

Hyundai Inster er en lille elbil med stor udstråling og op til 355 km rækkevidde. Prisen kan formentlig presses under 200.000 kr. 

Verden skriger på små og billige elbiler. I Sydkorea har Hyundai hørt råbet. Den lille Inster ligner i hvert fald præcis det, som mange bilkøbere efterspørger: En kompakt elbil, der er til at betale, og alligevel byder på selvsikkert design, mulighed for masser af udstyr og en rækkevidde, der også tillader en tur ud af byen.

Selv om Hyundai nu har løftet sløret for Inster, skal vi ind i begyndelsen af 2025, før den når til Danmark.

At dømme efter de første oplysninger bliver den værd at vente på.

Justerbart bagsæde

Inster er baseret på mikrobilen Casper med benzinmotor, men Hyundai har ikke nøjedes med bare at lægge et batteri under gulvet. Akselafstanden er forlænget 18 centimeter til pæne 258 cm. Det er meget for en bil, der kun er 383 cm lang og lover godt for pladsen på bagsædet. Her er til gengæld kun to siddepladser. Inster er nemlig beskedne 161 cm i bredden, så det giver mening – også selv om der angiveligt er en version på vej med tre siddepladser.

Lygter i pixel-design giver Inster familielighed med Hyundais øvrige elbiler.

Bagsædet kan – formentlig kun i topudgaven – justeres i længden, så bagagerummet sluger mellem 238 og 351 liter. En fin feature i en lille bil, der altså kan tilbyde benplads eller stort bagagerum efter behov.

Markant design

Vi bemærker også indpakningen. Inster er alt andet end en forsigtig-Per med sine runde for- og baglygter, svulmende skærme og den markante B-stolpe mellem sidedørene. LED-kørelys i retro-design sender en hilsen til Hyundais øvrige elbiler, men ellers er Inster helt sin egen. Et friskt pust i en klasse, der er domineret af de samme halvtrætte fortolkninger af den dominerende SUV-mode.

Hyundai Inster sætter mange langt dyrere elbiler i skyggen med to skærme og et væld af knapper til bl.a. klimaanlæg. Bemærk digitalspeedometer i retrolook.

Indvendig disker Inster op med to skærme – en til instrumenteringen og en til infotainment som navigation og radio. Som en lækker detalje, vi sjældent ser i endog meget dyrere elbiler, har Inster et væld af rigtige knapper til betjening af klimaanlægget og andre funktioner. Alene det kan blive et stærkt købsargument for mange bilkøbere, der efterlyser flere knapper og mindre skærm i elbiler.

Der med andre ord ikke sparet på noget i Inster. Med det forbehold, at Hyundai viser os fotos af en topudgave. Selv om Hyundai ikke siger noget om det, vil billigere udgaver af Inster formentlig havemindre udstyr. En konkurrent som Citroën ë-C3 nøjes f.eks. med en holder til din mobiltelefon i stedet for en central infotainmentskærm i basisudgaven.

Batteri i to størrelser

Vi ved, at Inster kommer i to udgaver med et lille og lidt større batteri. Basisudgaven kører med et 42 kWh batteri og en elmotor med 71 kW (95 hk). Det giver en topfart på 140 km/t og en rækkevidde på 300 km.

Den kraftige B-stople mellem sidedørene giver Inster karakter. Ladeporten er placeret i fronten.

Long range-udgaven har et batteri på 49 kWh og en lidt kraftigere motor på 85 kW (113 hk). Topfarten er overraskende høje 150 km/t, mens rækkevidden øges til 355 km. Forbruget skal angiveligt ligge på beskedne 6,5 km/kWh. Dermed kan Inster køre længere end førnævnte Citroën ë-C3, der til efteråret bliver Danmarks billigste elbil til priser fra 180.000 kr. Her er rækkevidden 320 km – ë-C3 er dog også 20 cm længere og noget bredere end Inster.

120 kW lynladning

Modsat mange billige elbiler har Hyundai ikke sparet på ladekapaciteten. Den er de sædvanlige 11 kW på vekselstrøm, men mindst 120 kW på jævnstrøm. Dermed kan Inster lade 10-80 pct. i en lynlader på 30 min. Trods sin status som byvenlig mikrobil kan Inster altså tilbagelægge langture relativt effektivt.

Assistenter, der gør kørslen sikker og komfortabel, er der heller ikke sparet på. Inster får naturligvis automatisk nødbremse, og kan også udstyres med adaptiv fartpilot med stop & go, aktiv vognbaneassistent, 360 graders kamera, trådløs mobilopladning samt Apple Carplay og Android Auto.

LED-kørelys i store pixels – der bliver gule, når du blinker.

Det store spørgsmål er naturligvis, om priserne bliver lige så overskuelige som bilen. Den danske Hyundai-importør lover priser tættere på introduktionen. Vi tror dog, at Inster skal et godt stykke under 200.000 kr. I hvert fald i en mere skrabet basisudgave. Den er mindre end Citroën ë-C3 og næste år kommer der flere af de helt små elbiler, som Inster også kommer til at konkurrere med.

Både design og specifikationer lægger op til, at Hyundai vil ind og tage en dominerende position blandt de mindste og billigste elbiler.

Hyundai Inster

Længde: 383 cm
Bredde: 161 cm
Højde: 158 cm
Akselafstand: 258 cm

42 kWh: 300 km rækkevidde, 0-100 km/t på 11,7 sek.
49 kWh: 355 km rækkevidde, 0-100 km/t på 10,6 sek.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here