Disse otte biler vil være Årets Bil i Danmark

Foto: Lars Krogsgaard

To Renault’er, to kinesere, en langtrækkende tysker, en samurai-skarp japaner og en snusfornuftig sydkoreaner er i finalen om at blive Årets Bil.

Efter to dages intensiv testkørsel på og omkring Jyllands-Ringen, har 21 danske biljournalister nomineret syv biler til finalen om at blive Årets Bil i Danmark 2026. Alle finalister er elbiler og afspejler dermed, at næsten 90 procent af alle danske, private bilkøbere i dag vælger elbiler. 

Med nomineringen er bruttofeltet på 30 bilmodeller skærpet til syv biler med vinderchancer. De syv biler er:

Renault 4

En retromoderne udgave af 1970ernes franske folkevogn. Udover små hilsner i designet til forgængeren, overbeviser Renault 4 med fornuftig plads til familien i en kompakt bil, der kører op til 410 km på en opladning. Betjeningen med Google Maps, mange fysiske knapper og den overraskende kvikke stemmestyrings-assistent ‘Reno’, gør det let for ikke-bilkyndige forbrugere at stige over i en elbil.

Til priser fra 207.000 kr. er Renault 4 tilmed en elbil, som mange danskere kan få råd til.

Renault 5 / Nissan Micra

Renault 5 deler teknik med Renault 4, men er en lidt mindre mini lige under de fire meter. Og dermed mindre familievenlig end den større 4’er. 

Retro-stilen og hilsnerne til den oprindelige Renault 5 står til gengæld endnu skarpere, og giver den nye, elektriske udgave af den franske mini al den karakter, som mange andre elbiler savner i dag.

Det helt fine ved Renault 5 er dog køreegenskaberne, der på fransk manér kombinerer sport med komfort - man bliver ganske enkelt glad af at køre Renault 5.

Logisk og intuitiv betjening trækker også op, ligesom priserne fra 190.000 kr., hvis man kan nøjes med 312 km rækkevidde. Udgaverne med større batteri og 410 km rækkevidde begynder ved 225.000 kr. 

Nissan Micra er den japanske udgave af Renault 5. Bortset fra det ydre design er bilerne identiske og vurderes derfor som én og samme bil.

Firefly

Firefly er en kinesisk konkurrent til Renault 5 og Nissan Micra. På samme fire meters længde byder den på mere plads, godt med udstyr og en virkelig fin finish og byggekvalitet. 

Trods baghjulstræk kører den knapt så veloplagt som den franske charmør. Priserne matcher til gengæld ganske præcist: Billigste udgave starter ved 210.000 kr. med 330 km rækkevidde og kan på ingen måde betegnes som skrabet. 

Firefly er udfordret af, at der foreløbig kun findes en enkelt forhandler på Amager. I løbet af 2026 forventes Firefly dog at åbne nye showrooms i bl.a Odense og Aarhus.

Kia EV4

Sidste år vandt Kia titlen som Årets Bil med den kompakte crossover EV3. ‘Storebror’ EV4 benytter samme teknik, men er en lavere, fem-dørs hatchback på størrelse med VW ID.3. EV4 scorer point for masser af plads, nem betjening og komfortable køreegenskaber.

Priserne begynder ved 270.000 kr. med et batteri på 58 kWh, der giver en rækkevidde på 440 km. En long range-udgave med 81 kWh-batteri med 633 km rækkevidde ventes at koste lige under 300.000 kr., når EV4 når frem til de danske forhandlere sidst på året.

Mercedes CLA

Tysk langturs-elbil, der med to gear, lav luftmodstand og moderne 800 volt-teknologi opnår en rekordlang rækkevidde på 792 km. Pladsudnyttelse er ikke den elegante fire-dørs coupés stærkeste side, men til relativt rimelige 430.000 kr. byder Mercedes CLA på tysk high-tech og køreegenskaber fra øverste skuffe.

En mere praktisk livsstils-stationcar - kaldet Shooting Brake - er på vej, og vil gøre CLA relevant for bilkøbere med behov for mere plads.

Toyota C-HR+

Toyotas blot anden dedikerede elbil efter bZ4X er mindre, endnu skarpere designet og har nærmest alt i udstyr til 300.000 kr.

Sammen med overraskende god pladsudnyttelse og fine køreegenskaber sendte det Toyota i finalen. C-HR+ ligner en elbil, der reelt kan udfordre danskerfavoritten Skoda Elroq. Størrelsen er omtrent den samme, men Toyota fremstår nærmest futuristisk og har længere rækkevidde på hele 609 km. Senere følger både billigere og dyrere udgaver af C-HR+.

Zeekr X7

Fuldvoksen SUV med alt det bedste fra Kina: Enorme kræfter (op til 630 hk), fuldfed finish og byggekvalitet, ekstremt hurtig lynladning med 800 volt-teknologi og nærmest alt i udstyr - selv dørene er eldrevne i topmodellen. Det hele for omtrent det halve, for billigste Zeekr 7X fås fra 400.000 kr.

Mærkets største udfordringer er den lidt komplekse skærmbetjening, som vi genkender fra andre Kina-biler og et foreløbigt beskedent forhandlernet: Zeekr er p.t. kun til stede i Hovedstadsområdet og Aarhus, men flere forhandlere skulle være på vej.

Vinder kåres 25. november

Med nomineringen af syv biler til finalen, har de 21 journalister i juryen - heriblandt Hvilkenbils Morten Kjeldsen og Jens Velling - nu yderligere en måned til at teste og evaluere de syv biler, inden den endelige vinder udpeges. Det sker efter stemmeafgivning fra samtlige jurymedlemmer den 25. november.

I morgen bringer Hvilkenbil mere indgående portrætter af de syv finalister, der kæmper om titlen Årets Bil i Danmark 2026.

[email protected] og [email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here