Salgstal viser, at elbiler er vigtige for Volvo. Topchef står i spidsen for 50 firmaers ønske til EU om at fastholde forbud mod fossilbiler.
Fremtiden tilhører elbiler. Med Volvo i spidsen opfordrer 50 internationale virksomheder derfor EU til at holde fast i planen om, at der fra 2035 ikke længere må sælges nye fossildrevne biler i EU.
I spidsen for opfordringen står Jim Rowan, Volvos topchef. Sammen med en stribe andre erhvervsvirksomheder – dog ingen af de store bilproducenter – har Rowan skrevet under på en erklæring, som nyhedsbureauet Bloomberg har fået fat i.
De 50 virksomheder finder det nødvendigt, at EU fastholder det fossilfri 2035-krav.
“2035-målet er afgørende, hvis vi skal fastholde vores aktionærers tillid og sikre Europas konkurrencedygtighed,” skriver Jim Rowan på vegne af de 50 firmaer.
Udover kinesisk-ejede Volvo Car AB er underskriverne blandt andre den svenske møbelgigant IKEA, den californiske elbilproducent Rivian, den amerikansk-baserede transportvirksomhed Uber og verdens næststørste energikoncern, spanske Iberdrola SA.
De “gamle” bilfirmaer holder igen
Europas store og traditionelle bilproducenter er bemærkelsesværdigt tavse. Hverken Volkswagen-koncernen, Stellantis-koncernen, Mercedes eller BMW har ønsket at skrive under på erklæringen.
De seneste mange måneder er salget af elbiler i Europa stagneret, og et eksempel på, hvor presset de europæiske bilproducenter er, viser meldinger fra Volkswagen. For første gang nogensinde bliver VW nemlig nødt til at lukke fabrikker og afskedige medarbejdere.
Da salget af elbiler i EU er faldende, stiger de CO2-bøder, som bilfabrikkerne kommer til at betale fra 2025, når kravet til gennemsnitlig CO2-udledning skærpes. Det kommer til at belaste økonomien og presser udviklingen af nye elbiler. Sådan lyder argumentet, når de europæiske bilgiganter forsøger at påvirke EU til at reducere CO2-bøderne.
Presset fra Kina
De europæiske bilgiganter forsøger at overbevise EU om, at netop vigende salg af elbiler og store CO2-bøder presser den europæiske bilindustri i kampen om at holde kinesernes markedsandele i Europa nede.
Europæiske arbejdspladser og økonomisk velstand er på spil. Mest højlydt i forsøget på at få EU til at genoverveje CO2-bøderne er Italiens premierminister, Giorgia Meloni. Hun karakteriserer EU’s politik som “selvdestruktiv”.
Volvo-salg af elbiler går frem
Selvom Geely-ejede Volvo altså ønsker, at EU fastholder kravet om lutter nye elbiler fra 2035, er det måske værd at huske på, at også Volvo for nylig har justeret sine elektriske ambitioner.
I sommer slækkede Volvo på sit erklærede mål fra 2021 om at være 100 procent elektrisk i 2030. Fordi kunderne altså stadig er vilde med opladningshybriderne XC60 og XC90. Så længe kunder vil have dem, vil Volvo levere dem, var budskabet fra topchef Jim Rowan, da han i juli fremlagde regnskabet for andet kvartal 2024.
De seneste tal bekræfter, hvorfor det lige nu er fornuftigt for Volvo at spille på flere heste. Det globale Volvo-salg steg i august med tre procent sammenlignet med august 2023 og i september med en procent. Men salget af Volvos elbiler steg i september med 66 pct. på verdensplan. Sammenlignet med samme måned i 2023.
15.243 elektriske Volvoer blev solgt i september, og salgstallet for opladningshybrider var 14.931. Antallet af solgte biler med benzinmotor var 32.284, og dermed udgør andelen af elektrificerede biler – ren el og opladningshybrid – 48 pct. af Volvos samlede salg.
XC60 var i september den mest solgte Volvo. Den elektriske EX30 var nummer to på Volvo-salgslisten. I august var EX30 den næstmest solgte elbil i Europa, kun overgået af Tesla Model Y.
I Danmark er EX30 den ottende mest solgte bil. 2.298 danskere har købt den i årets første ni måneder.
Af redaktionen