Elbiler: VW ændrer strategi – det kan forlænge fossilbilernes liv

Salget af elbiler går ikke som planlagt. VW overvejer igen sin strategi, og det kan betyde længere liv til benzinbilerne, bl.a. VW Golf.

De europæiske bilproducenter er presset fra mange sider, og lige nu synes opskriften at pege mod en kraftig justering af planerne for elbiler. Den justering indebærer en forlængelse af benzinbilernes levetid. Hos VW kan den strategi betyde, at ikonet VW Golf dermed ender med at blive opdateret flere gange, så den nuværende model holder i hvert fald indtil 2035.

Det er en af konklusionerne på de interne oplysninger fra Volkswagen-koncernen, som det tyske erhvervsmedie Handelsblatt er kommet i besiddelse af.

Skiftende meldinger

2035 er året, hvor EU’s forbud mod salg af nye CO2-udledende biler træder i kraft. Selvom bilproducenternes meldinger gennem årene har ændret sig fra de første meget optimistiske, har de fleste efterhånden tilkendegivet, at de ikke kommer til kun at producere elbiler så tidligt, som de først meldte ud.

Volkswagen-koncernens seneste melding var, at i 2033 ville den sidste fossildrevne bil til salg i Europa være produceret. Men ifølge Handelsblatts oplysninger vil man forlænge nogle af de eksisterende fossildrevne bilers levetid til og med 2035. Hvis EU måtte udskyde forbuddet, vil VW være klar til at fortsætte produktionen i endnu længere tid.

Volkswagen og de øvrige europæiske bilproducenter er presset af CO2-krav, som afføder store bøder til de fleste. I forhold til de massivt statsstøttede kinesiske elbil-producenter er europæerne bagud, og dertil kommer inflation og øgede udgifter til materialer. Samtidig er det samlede salg af elbiler i Europa faldet og salget af fossilbiler steget.

Storsælgere kan fortsætte

I hvert fald de storsælgende af Volkswagen-koncernens fossildrevne biler vil ifølge Handelsblatts oplysninger kunne få forlænget deres levetid. Hos VW gælder det T-Roc, Tiguan og Golf. Nuværende Golf er fra 2019, den blev faceliftet i 2024, og VW planlægger at præsentere en elektrisk udgave i 2029. Tanken er indtil videre, at den skal afløse ID.3, og forventningen er, at man vil give den navnet Golf. For at fastholde Golf-navnets ikoniske betydning for VW-varemærket.

Hvis fossilbilernes liv forlænges, er forventningen også, at Audi A3 vil få lov at fortsætte. For fire år siden var Audis optimistiske melding, at man ikke ville lancere nye benzin- og dieselbiler efter 2025, og at Audi fra 2033 udelukkende vil producere elbiler. Sidste år justerede Audi og taler nu om fleksibilitet for at kunne imødekomme kundernes ønsker.

Også Porsche har revideret sin strategi. Udviklingen af elbiler vil fortsætte, men nu og hér vil man satse massivt på opladningshybrider.

At fremtiden er elektrisk, sætter Volkswagen-koncernen dog ikke spørgsmålstegn ved, men den bliver ikke fuld-elektrisk så hurtigt som antaget for nogle år siden. Det er i dét lys, at Volkswagen-koncernens overordnede strategi ifølge Handelsblatt vil blive formuleret og besluttet i næste måned.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here