Det amerikanske sportsvogns-ikon Chevrolet Corvette får en elektrisk overhaling af General Motors nye designstudie i England.
Corvette-navnet vækker øjeblikkelige associationer til brølende V8’ere, røg fra baghjulene og en stolt amerikansk tradition for muskelbiler. Men glem fortiden. Corvette kører langt ind i fremtiden med en elektrisk konceptbil, der netop er udviklet for at vise, hvordan Corvette-navnet og den ikoniske sportsvogne kan udvikles og moderniseres.
Bag designet står General Motors’ nyåbnede britiske designstudie, og her er der tænkt både stort, aerodynamisk og historisk.
Finesse møder vildskab
At konceptbilen er skabt i Storbritannien er måske en overraskelse. Men netop forbindelsen over Atlanten skal give bilen en særlig karakter. Hvor den amerikanske Corvette-tradition lever videre i de aggressive linjer og muskuløse proportioner, har det britiske designteam tilført europæisk præcision og futuristisk elegance. Det er ikke tilfældigt, at England er hjemsted for de fleste Formel 1-teams, motorsportens kongeklasse.

Resultatet er en lav, bred og dramatisk silhuet, hvor detaljer som buede LED-lys, aktive aerodynamiske flader og det fly-inspirerede ’cockpit canopy’-glasparti sender tankerne direkte mod moderne kampfly. Ligheden med bombeflyet B2 er slående, ja nærmest lidt uhyggelig.
Fortid og fremtid mødes
Designholdet har da også hentet inspiration i både nutidens avancerede flyteknologi og Corvette-modellens egen historie. Ifølge GM har moderne jetfly som F-22 Raptor sat deres præg på konceptets formsprog. Især i den spidse front, de markerede luftindtag og den ’floating tail’-bagende, der virker som løftet direkte fra et stealth-fly.
Samtidig er der tydelige nik til historiske Corvette-modeller. De skulpturelle skærme og den lange motorhjelm minder om klassikere som Sting Ray fra 1960’erne – tjek lige den to-delte bagrude. Omvendt henter taglinjen inspiration fra de mere race-orienterede versioner af Corvette fra 80erne og 90erne.
Ren el – ægte Corvette
Under det dramatiske ydre – den 467 cm lange koncept-Corvette er blot én meter høj – gemmer sig en avanceret elektrisk drivlinje baseret på GM’s Ultium-platform.

Uden at nævne specifikke tal lover GM en ydelse, der ikke bare matcher, men overgår tidligere generationer. Firehjulstræk, torque vectoring og en lavt placeret batteripakke skal sikre både lynhurtig acceleration og knivskarpe køreegenskaber.
Konceptbilen markerer et skifte i Corvette-opfattelsen: Elektrisk betyder ikke nødvendigvis mindre passion eller performance. Tværtimod. Det handler om at gentænke Corvette-konceptet.
Et af tre bud på fremtiden
Om konceptet bliver til virkelighed, vil GM endnu ikke afsløre. Men meldingen fra det britiske designstudie er klar: Dette er ikke bare en designøvelse, men et blik ind i, hvad Corvette kan blive i fremtidens elektrisk tidsalder.

Det britiske koncept er blot et af tre bud på fremtidens Corvette, som GM samler i én konceptbil senere i år. Den afsløres på den traditionsrige Goodwood Festival of Speed i England til juli. Reaktionen her kan blive afgørende for den endelige udgave af niende generation Corvette.