Elon har forladt bygningen

Foto: whitehouse.gov

Så er det officielt: Efter 130 dage som rådgiver for præsident Trump, forlader Elon Musk Det Hvide Hus. Hvad betyder det for Tesla?

Når Elvis Presley, The King of Rock’n’roll, havde afsluttet en koncert, lød det ofte i højttalerne, at ”Elvis has left the building.” Først dér gik det op for kongens skrigende fans, at festen var slut. Elvis var ikke bare trådt ned fra scenen, men havde forladt bygningen.

Udtrykket bruges stadig om situationer, der virker definitive og ofte foruroligende – for hvad sker der herefter?

I dag annoncerer Elon Musk på X, at han har forladt bygningen. Ikke hvilken som helst bygning, men Det Hvide Hus. Her har verdens rigeste mand været særlig rådgiver for præsident Donald Trump og uofficiel leder af det såkaldte Departement for Regeringseffektivitet (DOGE). En magtfuld position Musk fik efter at have pumpet op mod to milliarder kroner i Trumps valgkampagne sidste år.

Trump sagde tak ved at gøre Elon Musk til en del af inderkredsen om den amerikanske præsident. Men kun i de 130 dage, som det er tilladt at være ’specialansat’ for den amerikanske regering.

Perioden udløber nu.

Uenig med Trump

”Som min planlagte periode som særligt udpeget medarbejder i regeringen nærmer sig sin afslutning, vil jeg gerne takke præsident Donald Trump for muligheden for at reducere unødvendige udgifter,” skriver Elon Musk på sit eget sociale medie, X.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters skete den såkaldte offboarding af Elon Musk i går aftes. Reuters kan også oplyse, at den er foregået uden en formel samtale mellem Musk og Trump.

Mange har ofte spekuleret i, at de to alfa-hanner ville ende i infight før eller senere. Måske skete det forleden, da Elon Musk kritiserede Trumps såkaldte ”store smukke lovpakke”, der bl.a. vil øge det i forvejen enorme amerikanske budgetunderskud og dermed underminerer det arbejde, som Musk har udført i DOGE.

Musk har modarbejdet elbiler

Iagttagere af bilindustrien har også måbende set til, når Elon Musk – chef for og delvis ejer af elbilproducenten Tesla – har arbejdet for en regering, der officielt har erklæret krig mod elbiler.

Trump-administrationen har bl.a. fjernet tilskud til elbiler, nedtaget offentlige ladestandere og indført højere ejerafgifter på elbiler end fossilbiler. Man vil også lempe miljøkrav til fossilbiler og i det hele taget promovere biler med forbrændingsmotorer og hele kul- og olieindustrien.

Musk har – nærmest bogstaveligt talt – savet i den grønne gren, han sidder på, med en motorsav. Det strider mod alt, hvad Elon Musk og dermed Tesla engang stod for.

Tesla-salg styrtdykker

Reaktionerne har været voldsomme. Verden over er Tesla blevet mål for demonstranter, der er utilfredse med Trump og Musk. Tesla har været det lette og oplagte mål, hvis man vil udtrykke sin utilfredshed, der for nogle ligner rent og skært had.

Enkelte steder har det givet sig udslag i hærværk og brandattentater. For Tesla er det langt mere foruroligende, at salget styrtdykker verden over. I Europa er salget halveret. Faktum er, at Elon Musk på få måneder har ødelagt Teslas omdømme. Sidste år var Tesla beundret – i år er mærket forhadt i store dele af verden.

Kræver fokus på Tesla

Spørgsmålet er, hvad der sker for Tesla, nu hvor Elon har forladt bygningen? Kan Musk redde Tesla – eller er skaden sket og uoprettelig?

En gruppe Tesla-investorer håber på det første og har i et brev bedt Elon Musk forpligtige sig til at arbejde mindst 40 timer om ugen for Tesla.

”Hr. Musks engagement i andre projekter ser ud til at have afledt hans tid og opmærksomhed fra aktivt at lede Teslas drift – som man ville forvente af enhver anden administrerende direktør for et børsnoteret selskab,” står der i brevet.

Musk selv erkender, at han har brug for at fokusere mere på sine forretninger. Udover Tesla inkluderer de bl.a. rumfartsvirksomheden SpaceX og det sociale medie X, der tidligere hed Twitter.

Intet tyder på, at Elon Musk får 40 ugentlige timer til Tesla lige foreløbig. I lørdags gav han udtryk for, at han var nødt til at være ”super fokuseret” på bl.a. X.

Musk: Løsning eller problem?

Hvad angår Tesla har Musk igen og igen sagt, at virksomheden frem over skal satse på selvkørende biler og robotter frem for nye bilmodeller, som kritikere mener er det eneste, der kan redde Tesla.

Alt andet lige vil det naturligvis få betydning for Tesla og Elon Musks andre virksomheder, at direktøren for det hele nu får mere tid til at koncentrere sig om sine forretninger. Hvilken betydning står dog hen i det uvisse. Ikke mindst om Tesla kan overleve de åbenlyse sår, som chefens flirt med amerikansk politik har tilføjet det engang så beundrede mærke.

En gruppe Tesla-medarbejdere tror der skal radikale forandringer til for at redde Tesla. I et åbent brev har de opfordret deres chef til at forlade virksomheden.

Spørgsmålet er, hvem der får ret. Kan Elon Musk vende tilbage og gøre alt godt igen? Eller bliver den næste bygning han forlader, den der står Tesla på?

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here