Toyota Prius er på vej som ladehybrid. Med større motor og mulighed for at lade batteriet op i stikkontakten, øges rækkevidden til 50 km på ren eldrift.
Mens diesel er sendt i skammekrogen, og vi venter på Teslas kommende folke-elbil, er ladehybrider ved at udvikle sig til en stor og levedygtig niche.
Som navnet antyder, kan en ladehybrid lade det indbyggede batteri op i en stikkontakt. Fordelen er, at det udvider rækkevidden på ren eldrift og reducerer ladehybridens gennemsnitsforbrug. Det sidste kan udløse skattefradrag i mange lande, hvilket igen kan gøre ladehybrider til reelle alternativer til diesel- og benzinbiler.
Seneste skud på stammen er Toyota Prius. Alle hybriders moder er netop kommet i en ny, fjerde generation, der nu udvides med en ladehybrid-version med tilnavnet Prime (bedst). Senest har vi set koreanske Hyundai lancere en Prius-lignende model i hele tre udgaver: Som almindelig hybrid, ladehybrid og som elbil. Toyota, der kom først med hybridteknikken, springer elbilen over og satser – ud over hybrider – også på brint.
Får sit eget design
Toyota Prius Prime er netop afsløret på biludstillingen i New York, hvor man lidt overraskende også kunne konstatere, at modellen har fået redesignet både front og bagende i forhold til den almindelige Prius. Foran med to gange fire LED lygter, bagtil med et gennemgående LED-lygtebånd, der breder sig i fuld længde over Prius’ markante afslutning.
Det mest spændende befinder sig dog under bilens vægtbesparende blanding af højstyrkestål, aluminium og kulfiberforstærket plast. Her har de japanske ingeniører udviklet på den almindelige Prius’ hybridteknologi. Motoren er den samme firecylindrede 1,8 liters benziner, der med Atkinson-cyklus forbrænding øger den termiske effektivitet til 40 procent. Det er det højeste niveau i verden for en masseproduceret benzinmotor.
Batteripakken er på 8,8 kWh og dermed væsentligt større end i Prius Hybrid. Faktisk kan det køre over 50 km på en fuld opladning uden hjælp af benzinmotoren og med en topfart på 135 km/t. Når du kommer hjem i garagen, tager det blot to timer at lade batteriet op igen i en almindelig 230 volts stikkontakt. EU-normen takserer det til et snitforbrug på hele 71,4 km/l – eller hvad der svarer til et CO2-udslip på blot 32 gr. pr. km.
Prius Prime er dog ikke afhængig af stikkontakter. Batteriet oplades også under kørslen, særligt under opbremsning som vi kender det fra Toyotas almindelige hybridbiler.
Samtidig minimerer det nye plug-in hybridsystem brugen af benzinmotoren ved kraftig acceleration, og når kabinen skal varmes op i vintermånederne. Det sker ved hjælp af et særligt varmepumpesystem – det første af sin slags i bilverden – der gør det muligt enten at nedkøle eller opvarme kabinen, selv når bilen kører på ren el, og benzinmotoren derfor ikke er i drift til at generere varme.
Toyota sender den nye plug-in Prius over dammen sidst på året. Om den også skal have chancen i Danmark, har den danske Toyota-importør endnu ikke afgjort.
Læs også: Ny Prius i vovet design