Et særligt batteri giver elbiler problemer i kulden

Ifølge svensk undersøgelse er det ikke elbilers store batteri men det lille startbatteri, der mister gnisten, når temperaturen falder.

Det er blevet vinter og temperaturen falder over alt i Danmark. Og som vi ved, giver det ikke mindst elbiler udfordringer med kortere rækkevidde.

Men faktisk er det ikke rækkevidden, der er det største problem, når termometret kryber ned mod eller under nul.

I Sverige, hvor de har endnu mere erfaring med kolde vintre, har forsikringsselskabet If og Viking, det svenske svar på Dansk Autohjælp, kigget i statistikken over vejhjælp i vinterhalvåret.

Konklusionen for elbiler er klar: Kulde påvirker batterierne og reducerer deres effekt, så rækkevidden bliver kortere. Men det resulterer kun sjældent i, at svenske elbilister kører tør for strøm.

Startbatteri er udsat

Langt oftere er det bilens lille startbatteri – typisk på 12 volt – der løber tør for strøm om vinteren. Ifølge If er 37 pct. af deres vejhjælps-opgaver knyttet til startbatteriet om vinteren.

På det punkt adskiller elbiler og fossilbiler sig ikke fra hinanden – de deler sårbarheden overfor kulde, når det drejer sig om de små startbatterier.

If har også en forklaring på, hvorfor det lille batteri kommer i problemer i vinterhalvåret.

”12-volt batteriet er følsom for afladning ved mange korte køreture – især om vinteren,” siger Ifs motorekspert Frida Wedin til svenske auto motor & sport.

Lad det lille batteri op

Løsningen behøver ikke være et nyt batteri. If anbefaler, at man en gang imellem i løbet af vinteren lader startbatteriet fuldt op eller ’rekonditionerer’ det. Det kan for eksempel gøres med en batterilader som CTEK, der sættes ind mellem startbatteri og almindelig 220-volt strøm fra et strømudtag.

En ’rekonditionering’ forbedrer både startbatteriets ydelse og levetid. Rådet gælder både elbiler og fossilbiler og kan enten udføres på værksted eller derhjemme, hvis du investerer i en batterilader. De koster typisk mellem 300 og 1.000 kr.

[email protected]

6 Kommentarer

    • Hej Kim
      Det er desværre ikke en and.. Flere har problemer med det. På flere Kia-biler kan man ikke have døre åbne og spille musik i længere tid, for så løber det lille batteri tør for strøm, og man kan ikke køre, selvom der er rigeligt på det store.
      Det er jo en design-bøf, at der ikke bliver ladet rigtig på det lille, når det er ved at løbe tør.
      Mvh Michael

      • Hej Michael, det forstår jeg ikke. Kører Kona og en dag så jeg en lampe lyse gult midt i Hyundai emblemet på fronten og kontaktede min forhandler for at høre hvad det var. Jeg fik at vide at det var det store batteri der vedligeholdt startbatteriet, når spændingen faldt. Så det….?

  1. Ford Kuga hybrid har de samme problemer. Der bliver overladet på det lille batteri og det smadres af styringen.
    Ford har ikke styr på dette problem.
    De er ligeglade.

  2. For slet ikke at tale om Tesla.
    I guder et lille lorte lithiumbatteri som sidder i fronten.
    Der er ikke andet end bøvl med det batteri når bilen har stået stille i et kort tidsrum, hvilket vil sige nogle få uger.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here