Fra 2030 skal CO2-udledningen fra nye biler begrænses med yderligere 37,5 procent, foreslår EU. Bilindustrien hævder, at forslaget vil koste jobs – miljøorganisationer kalder det utilstrækkeligt.
Bilindustrien i Europa kæmper med alt fra VW’s dieselskandale, kørselsforbud for dieselbiler, skrappere forbrugsmålinger, skærpede miljøkrav og en kostbar omstilling til elbiler – men der er flere forhindringer forude. I et dugfriskt forslag fra EU foreslår medlemslandene, at CO2-udslippet fra nye biler skal reduceres med yderligere 37,5 procent fra 2030. Og det er vel at mærke i forhold til de kommende krav til CO2-udslip i 2021.
Dermed strammer EU nok engang grebet om bilerne, der står for mere end en tiendedel af det samlede CO2-udslip i unionen.
Ikke overraskende piver de europæiske bilproducenter. Allerede i dag skal de leve op til en gennemsnitlig CO2-udledning fra deres bilmodeller på 130 gr/km. Fra 2021 skærpes kravet til 95 gr/km. Gennemføres EU’s nye forslag som forventet, hedder kravet altså knapt 60 gr/km fra 2030. Og dét kommer til at gøre ondt, hævder bilindustrien:
”Forslaget lyder måske plausibelt, men er fuldstændig urealistisk i forhold til, hvor industrien befinder sig i dag,” siger ACEA, den europæiske lobbygruppe for bilindustrien til branchebladet Automotive News Europe.
Advarsel fra tysk bilindustri
Også VDA, sammenslutningen af tyske bilproducenter, løfter en advarende pegefinger.
”Forslaget forlanger for meget. Ingen ved, om kravet kan opfyldes inden for den givne tid,” siger VDA-chefen Bernhard Mattes. De europæiske bilproducenter advarer om, at skærpede miljøkrav både vil koste arbejdspladser i bilindustrien og ‘begrænse forbrugernes valgmuligheder’.
Det har de sagt før – og hver gang er det faktisk lykkedes bilindustrien at leve op til nye og stadig skrappere miljøkrav. Omvendt er det en stor pegefinger, som VDA løfter: Den tyske bilindustri er landets største arbejdsgiver og har en anslået værdi af svimlende 3.150 milliarder kroner.
Hos Tysklands største bilproducent, Volkswagen, får forslaget direkte, målbare konsekvenser:
– Det betyder, at vores eksisterende plan ikke er nok, skriver VW-chefen Herbert Diess til Bloomberg News.
Ifølge Diess vil kravet om en CO2-reduktion på 37,5 procent tvinge VW til at revurdere koncernens fremtidsplaner: Formentlig bliver VW-koncernen nødt til at sætte yderligere fart på udfasningen af modeller med benzin- og dieselmotorer til fordel for endnu flere nye elbiler. For at leve op til de kommende krav, skal mere end 40 procent af de nye biler, som VW leverer i 2030 således være elektriske.
I den modsatte lejr er der heller ikke glæde over EU-forslaget, der ellers er endnu skrappere end det oprindelige forslag på en 30 procents reduktion af bilernes CO2-udslip.
”Europa skifter et gear op i udviklingen mod at fremstille emissionsfrie biler. Med det nye forslag vil cirka hver tredje nye bil i 2030 være drevet af el eller brint. Det er et fremskridt, men det er ikke hurtigt nok til at nå vores overordnede klimamål,” siger Greg Archer fra miljølobbyisterne Transport & Environment.
Læs også: Bilproducenter fifler med nye CO2-krav